Sedan starten 2010 har Desmo ingått samarbeten med flera av landets största e-handlare, som Laredoute.se och Halens.se. Nu har man också lyckats knyta till sig CDON.com som är en av Nordens största e-handlare inom underhållning.
– På CDON.com försöker vi hela tiden utveckla vårt sociala ansvarstagande. Vårt samarbete med Desmo ger oss möjligheten att göra det på ett naturligt sätt genom vår egen butik, och vi kan göra det tillsammans med våra kunder vilket är både positivt och relationsstärkande, säger Christian Eriksson, VD på CDON.com.
Till en början kommer endast svenska kunder ha möjlighet att skänka pengar till välgörenhet via CDON.com, men det kan bli aktuellt även för andra nordiska länder i framtiden.
USA nästa för Desmo
Att arbeta med socialt ansvarstagande har blivit allt vanligare för svenska företag och allt fler börjar få upp ögonen för vad de kan göra för att dra sitt strå till stacken.
Med Desmo kan e-handlare erbjuda sina kunder möjligheten att ge en gåva till välgörenhet via en digital insamlingsbössa som integreras i e-butiken, något vi skrivit om tidigare.
– Det är jättekul att allt fler e-butiker förstår vikten av ett socialt arbete och gör det möjligt för sina kunder att vara med och påverka, säger Martin Berntsson, VD på Desmo som nyligen hamnade på plats 14 på Internetworlds lista över Årets entreprenörer.
– Att en så stor spelare som CDON.com nu valt att satsa på detta hoppas vi kommer att öppna ögonen för andra som tidigare inte riktigt vågat ta steget, tillägger han.
I dag samarbetar Desmo med några av de största e-handelssajterna och välgörenhetsorganisationerna i Sverige och i Norden. För tillfället försöker företaget också att etablera sig i USA, och har knutit upp flera samarbetspartners och kommit in på inkubatorn Good Company Ventures.
Källa: Press