Beskedet från regeringen och Folkhälsomyndigheten var tydligt: Det blir ingen mellandagsrea i år, den ska ställas in. Men det dröjde inte länge förrän nästa besked kom, den här gången från Svensk Handel: Det blir visst mellandagsrea.
Två minst sagt motsägelsefulla budskap, särskilt då Svensk Handel tagit fram sina rekommendationer efter samtal med Folkhälsomyndigheten. Branschorganisationen menar att inget generellt förbud finns och att rean kan genomföras så länge trängsel undviks till varje pris.
Svensk Handel vill betona att smittläget är akut och det är viktigt att handeln hörsammar uppmaningarna från regeringen och Folkhälsomyndigheten och implementerar åtgärderna i så stor utsträckning som möjligt, skriver man på sin hemsida.
Bland de rekommendationer som man tagit fram finns bland annat rådet att "minska marknadsföringen och anpassa dess budskap, så att inte trängsel riskerar att uppstå". Det innebär i praktiken att kampanjerna på mellandagsrean, likt under Black Friday, kan komma att spridas ut över betydligt fler dagar.
Våra medlemmar behöver få sälja under den här perioden. Fokus borde ligga på att stoppa trängsel. Vi ska säkerställa att vi kan genomföra en trygg och säker handel utan trängsel, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, till SVT.
Så svaret på om det blir mellandagsrea eller ej ligger helt enkelt hos varje enskild handlare. Det innebär också att den kan komma att se väldigt olika ut från aktör till aktör.
Det är upp till butikerna själva att bestämma om rean. Vi har förmedlat vidare regeringens nya restriktioner, men vi kan inte bestämma hur butikerna ska agera, säger Ulrika Carlsson, vd för köpcentrumet Nordstan, till SVT.