ANNONS

Sorgen efter IKEA-katalogen: "Ganska vemodigt"

Mattias Hennius, Pressansvarig på Ikea Sverige

"Det är våra kunder som har fattat det beslutet".

ANNONS

Vem har inte suttit och bläddrat i en Ikea-katalog någon gång? Det kommer vi i alla fall inte ha möjlighet att göra igen. Förra veckan meddelade möbeljätten att man, efter 70 år, lägger ner den klassiska katalogen.

I ett kort pressmeddelande skrev möbeljätten att "det är dags att farväl av den älskade katalogen" och förklarade att anledningen är det förändrade kundbeteendet och moderna sättet att konsumera media.

LÄS ÄVEN: Dubbla utskick blev ingen hit – nu skrotas IKEA-katalogen

Men svenskarna lät inte nyheten passera obemärkt förbi. Hundratals kommentarer strömmade in på sociala medier. Många var upprörda över att katalogen aldrig kommer att komma tillbaka, andra tyckte att det var på tiden.

Det har varit blandade reaktioner. En del var ledsna, i stil med "vad ska vi nu göra" och "åh nej", och andra var kanske lite mer förstående. Det var lite värmande att läsa. Men Ikea-katalogen har ju betytt mycket för många svenskar, och en samlad känsla från kommentarerna på Facebook var väl ganska vemodig, säger Mattias Hennius, pressansvarig på Ikea Sverige, till Ehandel.

Har Ikea kanske ångrat sig lite efter att ha sett kundernas reaktioner? 

Det här var ett beslut som verkligen har vuxit fram, och beslutet bygger egentligen på en massa samtal och undersökningar med just kunder. Så jag skulle ändå vilja påstå att det är våra kunder som har fattat det beslutet. Så även om många tycker att detta är tråkigt så var det det rätta att göra, säger Mattias Hennius.

Tiderna förändras, och sättet vi handlar och söker information och inspiration på har också förändrats. På så sätt är det rätt beslut. Vemodigt, men rätt.

LÄS ÄVEN: Efter 50 år: IKEA-katalogen skrotas i grannlandet

Är planen att fylla den här platsen med något annat nu? 

Vi har ju redan en massa saker. Det första jag vill lyfta fram är våra varuhus. Det glömmer man ju bort, och vi har ju miljontals besök på våra varuhus varje år. Så det är en fantastiskt viktigt kanal. Men sen har vi en rad andra kanaler också, till exempel vår hemsida, sociala medier och vår appar. Så vi har väldigt många kanaler där kunden kan få information och inspiration, och där man kan handla.

På hemsidan har vi dessutom många olika tjänster, man kan få rådgivning, stöd eller planeringsstöd. Vi har väldigt många alternativ och känner därför att det inte riktigt finns ett tomrum att fylla, mer än kanske ett känslomässigt tomrum. I alla fall hos mig själv, avslutar Mattias Hennius.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se