Magnus Agervald har bland annat varit vd för Ratos, Webhallen och Byggmax. I fjol lanserade han tillsammans med tre andra entreprenörer, Tom Dickson, Nathalie Minder och Don Truong, sitt senaste projekt - den nya marknadsplatsen Panprices.
Redan nu omsätter företaget en halv miljon i månaden, och har en stigande tresiffrig tillväxttakt sedan augusti månad.
Den digitala handeln har ökat explosionsartat under året, vilket både har lyft och aktualiserat vårt erbjudande. Bara under oktober månad tredubblade vi vårt redan högt uppsatta försäljningsmål, och vi ser en stark fortsatt efterfrågan för en marknadsplats som erbjuder friktionsfri handel inom Europa, säger vd:n Tom Dickson i ett pressmeddelande.
"Ska vända till lönsamhet"
Idag meddelar företaget att man fyller på kassan med 5,7 miljoner kronor, i en första investeringsrunda. Pengarna ska främst användas till att rulla ut sajten, som i dagsläger har över 8000 europeiska handlare knutna till sig, i fler länder. Och först på tur är "en ny nordisk marknad" som man planerar att ta klivet in i under 2021.
Det nya kapitalet ska även hjälpa bolaget att skala upp verksamheten, genom att investera i produktutveckling och utöka teamet, samt öka tillväxttakten och vända till lönsamhet i Sverige under nästa år.
Investeringsrundan har letts av Johan Hernmarck, via sitt investmentbolag Provider Investment. Han är tidigare investerare i bland annat Tradera, Payson, Yubico och DoubleClick.
Även David Brudö, medgrundare av Fyndiq, Fredrik Cardelius och Propel Capital ska ha varit delaktiga i rundan.
Panprices har varit på min radar ett tag tack vare deras värdeskapande erbjudande mot såväl konsument som mot e-handlare. De har på kort tid attraherat ett starkt kundsegment och jag ser mycket fram emot att följa bolaget i deras nästa tillväxtfas, säger Johan Hernmarck.
"Ett genomsnittsköp på 10 000 kronor"
Marknadsplatsens syfte är att "erbjuda internationell handel på nationella villkor". Panprices har globala onlinehandlare som Amazon.de, tyska Otto och Ebay tillgängliga via sin sajt och den svenskgrundade marknadsplatsen sköter allt från frakt och betalning.
I dagsläget erbjuder företaget produktkategorier såsom mobiltelefoner, hörlurar och kamerautrustning, och enligt Panprices ligger ett genomsnittsköp på över 10 000 kronor per produkt.
Den gränsöverskridande e-handeln inom Europa förväntas öka med hela 50 procent redan till år 2022 och vi har en unik position för att facilitera en ökad europeisk e-handel, säger Tom Dickson.
Idag köper våra kunder framförallt produkter som inte finns tillgängliga i Sverige så som den nya Google Pixel-telefonen eller produkter där det finns tusenlappar att spara.