Zappos är känt för att våga testa nya grepp inom sociala medier. Nu är man ute efter att höja ribban med en ny tjänst, PinPointing som rekommenderar köp baserat på vad användarna lägger upp på Pinterest, det sociala nätverket där användarna samlar och visar upp saker som de hittat på nätet.
Baserat på vad du själv eller andra delar med sig av på Pinterest så föreslår Zappos produkter från sitt eget sortiment, till exempel skor, kläder eller annat smått och gott. Tanken är att göra det lättare för användarna att hitta vad de söker på Zappos, men man hoppas också att det ska påverka besökarnas köplust.
Man kan helt enkelt knappa in sitt eget eller andras användarnamn från Pinterest och få tips. Något som kan hjälpa när det är dags att handla presenter till polaren.
Twitter mest lönsamt
Som många andra nätbutiker låter Zappos sina kunder dela med sig av vad de köper på sajten via Facebook, Twitter och Pinterest. Men även om Pinterest är den tjänst som deras kunder föredrar att dela med sig på, så är det den som genererar minst intäkter för företaget. Något man nu vill råda bot på med PinPointing.
– Social shopping är ett modeord som folk gärna slänger omkring sig men jag tror inte att någon lyckats knäcka koden för hur det ska användas. När vi pratar med människor och frågar vad de tycker är den bästa sociala shoppingupplevelsen, säger de Pinterest, och det är inte ens en återförsäljare, säger Will Young, chef för Zappos Labs som tagit fram tjänsten.
För Zappos är det Twitter som bringar in mest pengar i dagsläget, en twittrad order är värd drygt 34 dollar medan Facebook kommer tvåa med 2 dollar per delad order. Pinterest kommer idag trea på blygsamma 0,75 dollar per "pinnad" order. Vi får se om PinPointing kan vända upp och ner på de siffrorna.
Källor: Bloomberg, Internet Retailer