Biltema har länge sagt sig vilja vänta med att lansera e-handel, men sedan lanseringen av tjänsten Köp & Hämta säljer företaget i praktiken en hel del varor digitalt. Kunden måste dock hämta sitt paket i något av företagets varuhus.
LÄS ÄVEN: Biltemas variant på e-handel: "Ska stå för 5 procent av omsättningen"
Nu gör företaget ytterligare en satsning på sin e-handel. Den består av att byta betalbolag från Resurs Bank till Qliro. Det nya samarbetet omfattar även Biltemas verksamhet i Norge, Danmark och Finland, där Biltema för övrigt tidigare hade Klarna som betaltjänst. Lansering på samtliga marknader är tänkt att ske under första kvartalet 2021.
LÄS ÄVEN: Här har Biltema redan öppnat sin e-handel
Vår e-handel växer snabbt i betydelse för oss och samhället i stort och i den tillväxtfasen ser vi verkligen fram emot att Qliro ska stötta oss med sin expertis kring e-handel. Vi ser fram emot att lansera Qliros innovativa, stabila och kundvänliga checkout-lösning till våra kunder, kommenterar Daniel Berg, CDO på Biltema, i ett pressmeddelande från Qliro.
Enligt Qliro är det nya samarbetet att se som en "storsatsning på Biltemas e-handel".
Det är verkligen roligt att få välkomna ännu en riktigt stor nordisk handlare och ett så starkt varumärke som Biltema till Qliro. Vi har under det senaste året avsevärt stärkt vår position på marknaden. En av anledningarna till vår framgång är vår moderna checkout-lösning som gör köpupplevelsen enkel och friktionsfri för konsumenten vilket också resulterar i en bättre konvertering för våra handlare. Det tillsammans med de förbättringar vi gjort för konsumenterna i våra digitala kanaler som den nya appen och webben har varit viktigt för att få förtroendet att ingå partnerskap med Biltema, säger Carolina Brandtman, vd på Qliro.
LÄS ÄVEN: Biltema avvaktar med e-handel: "Vi flyger likt förbaskat ändå"