ANNONS

RugVista säljer dotterbolaget - vill renodla verksamheten

Michael Lindskog, vd
Foto: RugVista

"Bäst möjlighet för fortsatt tillväxt".

ANNONS

Det framgångsrika e-handelsbolaget RugVista, som säljer mattor, har avyttrat sitt dotterbolag ArtGlass. En verksamhet som säljer konstglas och servisglas från svenska glasbruk.

Vi tog ett beslut i ledningen och i styrelsen tidigare i år att påbörja en försäljningsprocess för att renodla RugVistas verksamhet, och att fokusera bolagets resurser än mer på att förstärka vår position som en av europas ledande aktörer inom onlineförsäljning av mattor, säger företagets vd Michael Lindskog till Ehandel.

ArtGlass låg tidigare på vår lista över de mest lönsamma e-handlarna, förra året gjorde dock bolaget en förlust. Vi frågade Michael Lindskog vad det berodde på.

Den primära faktorn som påverkade bolaget under de senaste åren var att merparten av trafiken flyttade till mobila enheter, och ArtGlass webshop var tidigare inte tillräckligt mobilanpassad.

Från oktober 2019 till september 2020 har dock ArtGlass omsatt 20 miljoner kronor med lönsamhet. Köparna som nu tar över bolaget är Baltzar Widding-Persson, idag affärsansvarig för ArtGlass-verksamheten, och investerarna Filip Mican och RugVistas styrelseordförande Erik Lindgren.

Vi ser att avyttringen av ArtGlass ger den verksamheten bäst möjlighet för fortsatt tillväxt och utveckling på egna ben, och att vi kan fokusera alla resurser på att förstärka RugVistas position inom den europeiska matthandeln via nätet, säger Michael Lindskog.

Hur har det gått för RugVista nu under pandemin?

Vi har haft ett väldigt bra år med hög tillväxt i kombination med god lönsamhet, drivet av ökad efterfrågan och effektivitet i alla våra interna processer från inköp och marknadsföring till logistik, säger Michael Lindskog.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se