I juli i år så fick Instagram nog av alla rubriker om uppstickaren TikTok. De gjorde då precis som de gjort tidigare med konkurrenten Snapchat. Zuckerberg-bolaget kopierade helt enkelt TikTok och lade in det i Instagram. Funktionen kallades Reels och erbjöd i princip samma funktioner som konkurrenten.
LÄS ÄVEN: Instagram släpper TikTok-kopia
Reels saknade dock en sak, som i princip alla andra delar av Instagram idag erbjuder. Vi talar förstås om e-handel och shopping. Instagram har integrerat shopping i alla olika hörn av sin app men Reels har än så länge varit utan. Den nya funktionen är ju faktiskt bara några månader gammal.
Men Instagram orkar nu inte vänta längre. I slutet av förra veckan så meddelade nämligen bolaget att man introducerar shopping i Reels. En e-handelsfunktion som nu håller på att rullas ut globalt.
TikTok ökar också e-handeln
Influencers kan nu markera när det finns en produkt i deras reels vilket resulterar i en liten shoppingikon där man uppmanas att läsa mer om produkten. Klickar man på den så kan man sedan köpa varan.
Det ska nämnas att originalet TikTok nyligen också tagit ett steg mot mer e-handel i sin app. De har nämligen ingått ett partnerskap med den globala e-handelsplattformen Shopify för att knyta e-handeln ännu närmare det sociala nätverket.
Instagram har nu shoppingfunktioner i alla delar av sin app. Det går att e-handla i Instagrams vanliga bildflödet, Stories, Live, IGTV och Reels.