ANNONS

Ge bort eller byt prylar med ny norsk app

Ge bort eller byt prylar med ny norsk app

Vem gillar inte att få något gratis? Fribi är en app för iPhone och Android som hjälper dig att bli av med det du inte längre behöver, men som kanske någon annan vill ha. Gratis är gott.

ANNONS

Fribi är en app utvecklad av det norska företaget Jimmy Royal som hjälper dig bli av med onödiga saker som ligger och skräpar hemma. Omvänt kan man också springa på ett och annat fynd från någon som behöver plats i garderoben.

I appen kan man enkelt välja hur stort område man vill avsöka i jakten på spännande prylar. Fribi kan även begränsas till personer man känner, till exempel dina Facebook-vänner, eller följare i appen.

– Vi sparar en massa saker i våra garderober, garage och källare tills de blir så gamla och föråldrade att vi till slut kastar dem i soporna ändå, säger Morten Isachsen, VD och medgrundare av Fribi.

Satsar på ”nätverksefekten”

Appen lanserades i Norge för några månader sedan och har varit ganska framgångsrik. Tiotusentals användare byter till höger och vänster i landet som inhyser cirka fem miljoner invånare.

– Ursprungligen gjordes appen för vår stadsdel i Oslo, men vi beslutade oss för att satsa och sätta våra egna resurser i en projektgrupp och etablera ett nytt företag, säger Morten Isachsen.

Appen har precis lanserats utanför Norge och kan kännas lite tom beroende på var man befinner sig men den här typen av tjänster har en förmåga att sprida sig som en löpeld.

Man säger sig också ha två fördelar jämfört med sina konkurrenter. Enkelheten i programmet och ”nätverkseffekten”, att man kan se vad ens vänner ger bort. Kanske polaren ger bort den där stickade grytvanten som du haft ögonen på i flera månader?

Personligt och enkelt

Att lägga ut prylar att ge bort eller byta ska också vara tämligen enkelt. Man tar bara en bild och namnger objekten, sen är de redo att publiceras. Dessutom finns det ett betygssystem för att avskräcka dig från att ge bort värdelösa eller trasiga saker.

– Fribi fokuserar på personliga relationer och kommer att vara en community-driven marknadsplats, vilket gör det roligare, mer socialt och säkrare för saker att byta ägare, säger Isachsen.

Man har fått in cirka 700 000 kronor från Innovasjon Norge och lokala företag kan registrera sig för att ge bort något eller erbjuda specialerbjudanden. Kanske kan det vara ett sätt att tjäna pengar på tjänsten?

Källa: TechCrunch

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se