Singular Society, eller "nästa generations detaljhandel" som företaget själva kallar det, har precis lanserats. Bakom företaget, som ingår H&M-gruppens Business Ventures-funktion, står ett gäng hemliga entreprenörer.
LÄS ÄVEN: Landade H&M-deal efter rusning: ”Haft kallsvettningar”
Efter att ha tillbringat större delen av vårt vuxna liv inom mode-, livsstils- och lyxhandelsbranschen hos några av de största företagen i världen, funderade vi på frågorna:
Varför köper vi så många saker vi inte behöver, eller ens vill ha? Varför är kvalitet så dyrt? Är det verkligen nödvändigt att lägga till en vinstmarginal på 600 procent, vissa gånger ännu mer, för att få verksamheten att fungera och i så fall varför är det så få detaljhandelsföretag som går med vinst? skriver Singular Society på sin sajt.
Singular Society startades med idén att skapa ett mode- och livsstilsvarumärke som drivs utifrån en helt annan affärsmodell än resten av företagen i branschen.
Det tog oss ett tag att räkna ut det, kanske lite längre än vi skulle vilja erkänna, men efter en tid insåg vi att alla detaljhandelsföretag kör på ungefär samma affärsmodell, de använder bara olika ord för att beskriva det: De producerar saker, hittar kunder och försöker att sälja sina varor med vinst. Men för att kunna göra det, med tanke på finansiell risk, tillväxtmål, distribution och logistik, måste de producera mer än nödvändigt.
För att inte tala om kostnader för marknadsföring. Och ”gratis frakt” (ledtråd: det är inte gratis). Ledsen att vi är dem som berättar detta för dig, men allt är inbakat i det slutliga priset.
Man började med att lägga alla måsten, som företaget identifierat att branschen styrs av, åt sidan. Sedan bestämde man sig för att lösa den första utmaningen - att gå med vinst.
Vi började fundera. Är det möjligt att skapa ett scenario där alla vinner istället? Där kunden får tillgång till produkter, tillverkade ansvarsfullt, av högsta kvalitet utan att betala för extra vinstmarginaler?
Svaret på gåtan blev en prenumerationsbaserad affärsmodell. Kunderna får shoppa hos Singular Society om de är medlemmar, och för att vara medlem måste man betala för sitt medlemskap via en prenumerationsmodell. Avgiften är företagets vinst, och kunderna kan shoppa varor för det pris det kostar att tillverka dem.
Om vi använder oss av en affärsmodell baserad på ett prenumerationskoncept är vi inte beroende av att tjäna pengar på det vi säljer, och kan istället leva av de månatliga avgifterna. Det betyder att vi inte behöver jaga billig produktion och kan fokusera på kvalitet och långsiktiga relationer med våra medlemmar.
Vårt koncept är att erbjuda produkter som en tjänst, snarare än som en inkomstkälla.
För att vara med i Singular Society måste man välja ett av två medlemskap. Den ena, kallad "bas", låter medlemmarna köpa max fem produkter i månaden, och kostar mellan 79 och 95 kronor i månaden beroende på om man vill betala månadsvis eller köpa ett årsabonnemang. Den dyrare medlemsplanen "plus" låter kunden köpa upp till 25 produkter i månaden, och kostar mellan 163 och 195 kronor i månaden.
Sajten lanserades nyligen och är fortfarande i en uppstartsfas, men kunder välkomnas redan att anmäla intresse för att bli prenumeranter. En hel del artiklar har också hunnit komma upp på sidan.
Vi accepterar nya medlemmar så fort vi kan. Alla registreringar kommer att accepteras i ordning efter när de registrerade sig.
I samband med lanseringen har företaget även öppnat upp en flaggskeppsbutik på Gamla Brogatan i Stockholm.