Det är överfulla hyllor hos paketombuden och risken för trängsel är överhängande. Flera aktörer försöker nu att knäcka just den nöten på olika sätt.
Bring vill göra kunderna uppmärksamma på vilka tider det är som minst folk hos de olika ombuden genom en ny funktion i sin spårningslösning på Bring.se. Där ska kunderna se vilka upphämtningstider som är de mest populära och när det är betydligt lugnare. Allt för att kunna undvika trängsel i mesta möjliga mån.
Detta är ett mycket bra exempel på hur vi kan använda data på nya sätt i våra befintliga kanaler, så vi snabbt får lösningar på plats som skapar bättre upplevelser för våra mottagare, säger Mona Zuko, chef på Bring för B2B och e-handelstjänster i Sverige, Danmark och Finland.
Tjänsten har tagits fram via samarbete med maskininlärningsmiljön Ekofisk i koncernen, som bidragit med data om hämtning och leveranser till Brings ombud. Tjänsten är baserad på hur det sett ut senaste veckan, men målet är att kunna uppdatera även i realtid.
Vi är mycket glada och stolta över att vi har kunnat utveckla och lansera denna funktion på så kort tid, då den kan hjälpa mottagarna att hämta sina paket på ett säkert sätt i dessa tider, säger Mona Zuko.