Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest
Den berömda gridden

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

Igår samlades cirka 300 personer på Business Finland under e-handelseventet Emeet i Helsinki. De morgonpigga deltagarna hämtade sina namnbrickor vid ingången och intog eventområdet. Dagen började med frukost och mingel runt Emeets hjärta - gridden.

Eventdeltagarna satte igång med att sätta upp sessionsidéer på gridden med detsamma, och nätverkandet började lika fort. Förväntningarna inför dagen vara uppenbart höga, men alla såg nöjda ut än så länge. Det var många nya ansikten på plats men det var nästan lika många deltagare som återkommer varje år. Det sägs att bra saker sprids snabbt, och det verkar vara så i detta fall. De som kommer till Emeet vet vad de kan förvänta sig, och de tar ofta med sig likasinnade kollegor.

Snart var det tid för en gemensam introduktion i auditoriet. Där välkomnade Kari Pokkinen, från Business Finland, och Ehandel.se:s Sanna Thurdin alla deltagare.

Sedan var det dags för dagens första sessioner. Under varje timme fanns det plats för nio olika sessioner samtidigt. I år fanns det flera intressanta ämnen på agendan, men många handlade om hur e-handelsföretag ska ta sitt första steg utanför Finlands gränser.

Att de finska e-handlarna vill ta sig ut i världen är ett faktum, men intresset cirkulerade kring de bästa sätten att göra det på. Sammanlagt genomfördes 31 sessioner under årets Emeet i Finland. Sessionerna var fullsatta och ibland var de till och med översvämmade. Deltagarna var hungriga på tips, idéer och information. Många intressanta diskussioner genomfördes och många nya kontakter knöts under dessa timmar.

Redaktionen ställde även upp med en session och många uppskattade tips kring hur man jobbar med pressmeddelanden. Till exempel att man inte ska göra massutskick utan att det är bättre att skriva ett kort och konkret meddelade till "rätt media". Och att vårda sina kontakter med media när man väl träffat rätt.

Efter några timmar serverades det lunch. Men samtalen fortsatte. Man kunde höra hur deltagarna pratade om vad de hade hört eller lärt sig på de olika sessionerna, hur de utbytte information för att det inte gick att vara på flera platser samtidigt. Att många finnar verkar förbereda sig för Amazon, som en ytterligare försäljningskanal, var något vi snappade upp i sorlet.

När alla hade ätit klart var det dags att välja ut vilka nya sessioner och ämnen man ville delta i. Och trycket på sessionerna avtog inte efter rasten. Deltagarna kom till Emeet med frågor som de fick besvarade under de olika sessionerna, samtidigt som de hjälpte andra e-handlare. Några sessioner senare serverades det kaffe och efterrätt.

Därefter blev alla inbjudna till auditoriet där dagens Keynote Speaker Tobias Ahlin intog scenen. Han började med att berätta kort om sin bakgrund där han bland annat hade jobbat med att utveckla Spotify samt varit en del av spelet Minecraft. Men han skiftade över fokuset ganska snabbt på deltagarna.

För att lära känna publiken bad han alla att skrika ut sitt namn - samtidigt. Och efter några minuter uppmanade han alla till att ställa sig upp och vända sig mot sin granne och tillsammans slänga ut en massa idéer.

Detta tog deltagarna väldigt bokstavligt, och plötsligt förvandlades auditoriet till ett stort surrande ljud. Alla pratade i mun på varandra men samtalen var livliga. Tobias avbröt detta efter några sekunder för att påpeka för publiken att det inte är så svårt att slänga ut en massa idéer.

Tobias Ahlin inspirerade publiken

Föreläsningen handlade om hur digital business skulle upplevas och utvecklas i framtiden. Tobias berättade om hur man kan förbättra och skifta sitt tankesätt och sin bedömning. “Hur vet man att man har rätt?” - det var en fråga som han ställde under sin föreläsning. Han menade att det är nyttigt att testa sina idéer, och ännu mer, att misslyckas nio av tio gånger. Att etik och moral inte kan mätas, men att det är viktigt och värdefullt. Och det som man istället kan mäta är om kunderna är nöjda och vilken bild de har av ett företag.

Kvällen avslutades med bubbel och ännu mer mingel, som ledde gästerna till den stora salen på Scandic Clarion Hotel. Där fick deltagarna en trerätters middag med skratt till både komiker och Ehandel.se:s team på scen. Under kvällen visades även kvartsfinalen i hockey-VM mellan Sverige och Finland på storbild. Trots många skratt och gliringar under matchens gång vill vi avsluta Emeet med att gratulera Finland till vinsten.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap