För några veckor sedan meddelade Aftonbladet att kunder och anställda på modejätten H&M upplever rasism och diskriminering i företagets butiker. Tidningen genomförde en egen granskning med en dold kamera, som avslöjade tydliga tecken på att det förekommit.
På inspelningen kunde man se att en mörkhyad kvinna med slöja inte fick göra ett byte utan kvitto, men en kvinna med ljus hy utan slöja fick göra det.
Till Dagens Nyheter säger H&M:s vd Helena Helmersson att "rasism och diskriminering är en del av samhället" men att detta givetvis är något som företaget tar på allvar och kommer att åtgärda.
Det är klart att det, som företag, inte går att garantera att ett samhällsproblem ska lösas, men däremot måste vi ta vårt ansvar och göra allt som står i vår makt för att driva på en positiv förändring, säger hon.
Jag tycker att vi har tagit stora kliv i den här frågan bara det här senaste året, men vi måste vara ödmjuka. Kommer det någon som helst signal om att kunder eller anställda inte känner sig lyssnade på eller välkomna – då har vi ett ansvar att ta det på fullt allvar och se vad mer vi kan göra.
Efter medieuppgifterna har Diskrimineringsombudsmannen nu i dag meddelat att man kommer att göra en tillsyn av ärendet, för att klargöra om "det har skett en överträdelse av diskrimineringsförbudet som företaget är ansvarigt för". DO vill bland annat ha svar på vilken policy som gäller vid byten och hur företaget ställer sig kring påståendena om diskriminering. H&M har till den 22 december på sig att besvara DO:s begäran om yttrande.
De uppgifter som har framkommit i medierapporteringen om att kunder behandlas sämre än andra av skäl som kan ha samband med deras etniska tillhörighet, gör att vi bedömer att det finns skäl för DO att få företagets syn på uppgifterna, säger Lars Arrhenius i ett pressmeddelande.
Ehandel söker H&M för en kommentar.