ANNONS

Konstiga e-handeln där kunderna får bestämma priset: "Så hjärtligt"

Andreas Häggkvist fick en drömstart på nya livet som e-handlare

"Blir så glad att konceptet och den här flummiga idén har fungerat".

ANNONS

Andreas Häggkvist blev trött på reklambranschen. Då sålde han sin ägarandel i byrån, som han varit med och startat och drivit i 20 år, och flyttade till Stockholm. Nu skulle han skapa konst. Ett väldigt lyckat livsval skulle det visa sig. I lördags öppnade han nämligen sin första e-handel och det blev succé direkt.

I dag gör han digitala konstverk under artistnamnet Andy Okay och varje verk kommer med en längre historia och delar av försäljningen går inte sällan till välgörande ändamål. Han har jobbat med såväl Peta som Världsnaturfonden och blivit elefantambassadör hos de sistnämnda.

När Världsnaturfonden hörde av sig och frågade om jag ville bli ambassadör för elefanter så kände jag att jag har något på gång här. Dels att jag gör konst som folk uppskattar, men också inriktningen där det görs för en god sak som alltid har varit väldigt viktigt för mig, säger Andreas.

Och det är här den nya e-handeln tar avstamp. I de välgörande ändamålen, alltså. Här säljer han, tillsammans med andra artister, limiterade utgåvor av sin konst där kunderna själva får bestämma priset på mellan 190 till upp emot 2000 kronor. Stora delar av försäljningen går raka vägen till de välgörenhetsorganisationer artisterna själva väljer och i och med den flexibla prissättningen kan betydligt många fler vara med och bidra. Och på bara ett par dagar hade över 300 beställningar flugit in.

Det var helt otroligt. Jag tryckte på knappen och hoppades att någon skulle förstå i alla fall och att vi skulle få åtminstone ett par beställningar. Jag är förvånad hur mycket mer folk är villiga att betala när de kan komma över konst för lite och nästan ingenting. Det dök precis upp en som betalade 180 dollar för något han hade kunnat få för 19. Folk tänker att det är ändå för en god sak. Det är så hjärtligt. Jag blir så glad att konceptet och den här flummiga idén har fungerat.

"Hundratals förslag"

Efter den minst sagt lyckade starten ser han nu framför sig en e-handel som både ska hålla och växa över tid. Och att få med sig andra artister verkar inte ha varit några problem. Han berättar om hur samtliga han hörde av sig till, via direktmeddelanden på Instagram, återkom blixtsnabbt och var väldigt laddade på att få hoppa på tåget.

Den långsiktiga planen är att skapa en sida där man både hittar fantastisk konst och är med och bidrar till välgörande ändamål. De här åtta artisterna som är med nu från början är "proof of concept". Det har redan poppat in fyra till fem artister till som vill vara delaktiga. Jag har ganska många följare själv på Instagram och har gjort ett upprop där folk kan tagga någon som de vill ska delta i den här satsningen. Jag har fått in hundratals förslag redan. Folk vill verkligen ha med sina favoritartister och artisterna själva vill vara med.

Andy Okay själv titulerar sig som digital konstnär, även om han också skapat mer traditionell konst. E-handeln kommer också att innehålla en salig blandning av olika typer av konst och konstnärer. Tanken är att de olika stilarna ska mötas och att kunderna ska hitta det som verkligen talar till dem.

Det ska finnas flera artister och olika konstverk. Det viktiga är att utgåvorna ska vara limiterade och inte massproducerade. När du köper ska du veta att du får något genomtänkt, något unikt som är speciellt. Och när du sätter upp det hemma ska du ha en historia att berätta om verket och varför du köpt det.

Stoppades av banken

Allt gick dock inte som på räls vid lanseringen. För när beställningarna började rulla in fick nämligen en väldigt viktig aktör för sig att sätta stopp.

Efter ungefär sex-sju timmar stannade allt av, så jag skrev till teknikerna och undrade vad det är som händer? Det visade sig att banken stoppade allt när det kom in så många små inbetalningar i snabb följd. Jag fick helt enkelt prata med dem och lösa det och de förstod snabbt. När allt var igång igen bara rasade det in order, berättar Andreas.

Som nybakad e-handlare fick han även ett varmt välkomnande i branschen av sina nya kollegor. Ett inlägg i Facebook-gruppen "Svensk E-handel" möttes av mycket kärlek.

Kommentarerna dominerades av så sjukt fina ord. Folk fattade verkligen idén. Flera hörde också av sig och ville köpa in sig i mig.

Nu återstår det alltså bara att hålla affären igång, utveckla hemsidan och hela konceptet som nog inte kunde ha fått en bättre inledning. Särskilt då den stora spridningen i sociala medier hjälpt till att hålla en av utgiftsposterna nere ordentligt.

Än så länge har jag inte lagt en krona på marknadsföring och ändå såldes över hälften av verken på en gång.

"Är ingen rik konstnär"

Förhoppningen är nu att Andyokay.com till slut ska kunna både bidra till en bättre värld och hjälpa Andreas själv att betala hyran och köpa mat. I vanliga fall säljer han sina verk på HNW Gallery för nästan 8000 kronor styck och de prislapparna är något han vill ifrån.

Jag vill inte att min konst ska kosta 8000 och hänga i några få mer förmögna personers hem, utan att så många som möjligt ska få en chans att ta del av den. Jag är ingen rik konstnär, men min konstsatsning handlar heller inte om att tjäna pengar. Jag vill vara med och ge tillbaka till goda ändamål och sen förhoppningsvis kunna betala hyror och mat från något jag älskar att göra. De som handlar i e-handeln kan också se redovisat på hemsidan exakt vad pengarna går till från varje köp, säger Andreas Häggkvist och avslutar:

20 procent går till artisten, vilket är över branschstandard. Även om de donerar sina verk så vill jag verkligen inte att de ska gå lottlösa. 50 procent går till ändamålet de har valt. 10 procent går till banken och avgifter. 20 procent går tillbaka till Andy Okay och det kommer att läggas på dels marknadsföring för artisten, ändamålet och att utveckla verksamheten i stort.

Nils Lund
nils@ehandel.se