På grund av rådande pandemi var många företag beredda på att e-handelsbranschen skulle gå starkt under Black Friday-perioden. Ett av de onlineföretag som slog sina förväntningar under Black Week var nätapoteket Meds som beskriver veckan som "en extrem topp”. Det rapporterar DiDigital.
Vi fyrdubblade nästan vår omsättning, jämfört med samma period förra året, säger Marika Baltscheffsky, marknadschef på Meds, till nyhetssajten.
Trycket var så pass högt att bolaget valde att dra ner på sin marknadsföring under perioden för att kunna hantera orderökningen.
Vi fick in 20 000 nya kunder bara under denna vecka. Detta trots att vi bromsade in marknadsföringen rejält för att mäkta med, fortsätter Marika Baltscheffsky.
Meds vd Björn Thorngren menar att det är en effekt av att hela apoteksbranschen har växt starkt online.
Varje år är ett rekordår, eftersom man ibland säger att marknaden växer med 50 procent varje år. Men det har verkligen lossnat i år. Med 17 procent av apoteksmarknaden online har man passerat en brytpunkt som skapat en snöbollseffekt där hela branschen måste förhålla sig till internet. Så man pressar ned priserna och satsar på online, och den utvecklingen kommer att fortsätta, säger han.