ANNONS

Betaltjänsten PayByBill bryter mot norsk lag

Betaltjänsten PayByBill bryter mot norsk lag

Betaltjänsten PayByBill från Gothia Financial är i blåsväder i Norge. Enligt Konsumentombudsmannens undersökning bryter PayByBill mot lagen på flera punkter. Nu har man på sig till den 31 augusti att ”sanera” sin tjänst.

ANNONS

Konsumentombudsmannen Jo Gjedrem reagerar inte på betaltjänsten i sig, som inte är något unikt i Norge eller i Europa. Han nämner dock tre stora brister i Gothia Financials betallösning för nätbutiker, som alla är olagliga.

Brist på information om avtalet, särskild effektiv ränta, totalt belopp och återbetalningstid. Att man ingår kreditavtal utan signatur och bristen på individuell kreditbedömning av kunden innan avtalet genomförs.

– De uppfyller inte kraven i de finansiella kontrakten, och måste ändra en hel del, säger Gjedrem och fortsätter.

– Unga konsumenter är kanske inte de mest erfarna med att ingå den här typen av avtal, och det är mycket viktigt att få bra information och att det finns en tydlig överenskommelse. Det finns det inte här.

Vill inte diskutera detaljer

För att ett kreditavtal ska vara bindande måste det undertecknas av konsumenten, antingen på papper eller med e-signaturer. Något som Gothia inte tillhandahåller, enligt dem räcker det att kunden accepterar avtalet på webbplatsen. Men konsumentombudsmannen säger att det strider mot lagen och han har bett företaget att ändra systemet.

– Saknad signatur innebär att kreditavtalet inte är bindande för konsumenten och att Gothia inte kan ta ut ränta eller avgifter. Det är viktigt att det finns bra rutiner kring avtalet. Att ingå ett kreditavtal är en seriös satsning och en underskrift betonar detta, säger Gjedrem.

Konsumentombudsmannen har varit i kontakt med Gothia Financial som säger sig vara beredda att göra ändringar. Något som konsumentombudsmannen kräver att de gör innan augusti är slut.

– Självklart är vi beredda att rätta oss efter de regler som finns. Om det visar sig att något måste förändras, kommer vi att göra det. Men jag vill sätta mig in i fallet bättre innan jag säger något mer, säger företagets vd Tore Krogstad, som inte vill kommentera ytterligare.

PayByBill har flera stora aktörer som kunder, bland annat XXL, Katshing och Bokus. Konsumentombudsmannen säger att de prioriterar den här typen av fall. För närvarande behandlar man även ett ärende som rör Klarna och deras kreditavtal.

Källa: Dine Penger

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se