PostNord har tagit tempen på svenskarnas Black Friday-shopping. Trots rådande pandemi så verkar inte konsumenterna ha legat på latsidan. Lösningen har istället blivit e-handel.
Den ökade smittspridningen och de senaste restriktionerna från myndigheterna har givetvis resulterat i att en stor del av konsumtionen under Black Week förflyttats till nätet, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.
Enligt PostNords mätning, tillsammans med Kantar Sifo, så har svenskarna handlat för 13,5 miljarder kronor under årets Black Friday-period, som sträcker sig mellan 22 och 27 november. Förra årets siffra landade på 7,1 miljarder, men då mätte man också bara fredagen då köpfesten inte var lika utspridd.
Det mest intressanta kan dock vara hur stor andel av årets omsättning som uppskattades ta plats på nätet.
I genomsnitt uppger konsumenterna att de gjort 72 procent av sina inköp online, vilket innebär e-handelsköp för omkring 10 miljarder kronor. I genomsnitt handlade man för 3 772 kronor per person, säger Carl-Fredrik Teder.