Nu kommer H&M:s nästa hållbarhetsdrag. Från och med idag kommer Sellpys, e-handelsföretaget för second hand, och Repameras, en skräddare online, tjänster att erbjudas i H&M:s alla fysiska butiker.
Kort och gott kommer Sellpy-påsar och Repamera-påsar att finnas i i H&M-butikerna, som alltså tar kunden ett steg närmare de mer hållbara tjänsterna.
I Sellpy-påsen kan kunden packa ned gamla plagg som får ett nytt liv genom att säljas vidare på Sellpy.se. Via Repamera-påsen kan kunden skicka iväg begagnat mode som man vill laga eller måttanpassa, oavsett varumärke.
I och med våra kunders ökade medvetenhet och efterfrågan på tjänster som hjälper till att förlänga kläders livslängd, känns det väldigt roligt att fördjupa vårt samarbete med Sellpy och Repamera, säger Felicia Reuterswärd, hållbarhetsansvarig på H&M Sverige, i ett pressmeddelande.
Samarbetet mellan H&M och Sellpy lanseras även på andra hållet, det vill säga att H&M kliver ombord hos den digitala secondhandbutiken med en egen shop-in-shop. För att locka kunderna till att välja begagnade plagg ger H&M alla medlemmar 15 procent rabatt på alla varor från H&M.
H&M bjuder även sina klubbmedlemmar på 15 procent rabatt på Repameras tjänster.
Vi har satt ambitiösa mål för att bli klimatpositiva och cirkulära, men för att nå dit behöver vi få med oss våra kunder på resan då användningsfasen står för 13 procent av ett plaggs klimatpåverkan. Vi testar hela tiden nya initiativ och skalar upp de som fungerar, vilket gör att vi tillsammans med våra kunder kan minska klimatpåverkan, säger Felicia Reuterswärd.