ANNONS

E-handelsjättens Black Friday-topp: 7 500 order i minuten

David Schneider
Foto: Zalando

Ökade med en miljon nya kunder.

ANNONS

Precis som många förutspådde kom Black Friday i år att bli en framgångssaga för många aktörer i e-handeln. E-handelsjätten Zalando är inget undantag. Nu på morgonen rapporterar den tyska modegiganten att man fick in en miljon nya kunder under årets Cyber Week. Bruttoförsäljningen ökade samtidigt med 35 procent jämfört med samma period förra året.

En av framgångsfaktorerna uppges vara Zalandos partnerprogram Connected Retail, det vill säga att andra aktörer säljer sina varor via Zalandos plattform. Den delen av verksamheten ska ha stått för 30 procent av försäljningen under årets Cyber Week.

Vår främsta prioritering för årets Cyber Week var att säkerställa våra anställdas hälsa och säkerhet, och samtidigt erbjuda den bästa möjliga upplevelsen för våra kunder. Cyber Week 2020 var ytterligare en milstolpe för vår plattformsstrategi, som visar en stark ökning av andelen partners inom ramen för vårt partnerprogram, säger David Schneider, en av Zalandos vd:ar, i ett pressmeddelande.

Vi har fokuserat på att underlätta för såväl nya som befintliga partners från den fysiska detaljhandeln, som har drabbats av pandemin. Vi ser fram emot att utöka vårt Connected Retail-program ytterligare under 2021.

Zalandos Connected REtail-program är nu uppe i 2 300 partners, varav 250 tillkom i november månad. Nr trycket var som starkast under Black Friday-veckan var antalet order hos Zalando uppe i 7 500 per minut, där löparbyxan utmärkte sig som den allra populäraste varan att beställa.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se