Sponsrat Innehåll

Julhandeln 2020: Hur Covid-19 påverkar e-handeln

Familj och vänner samlas på jul för att fira tillsammans, men den här högtiden är också populär för andra aktiviteter, som exempelvis shopping. Återförsäljare har vanligtvis en ökad försäljning vid denna tid på året, då konsumenterna spenderar sina hårt intjänade pengar på olika artiklar, allt från mat till elektronik till skönhetsprodukter.

Saker har dock förändrats drastiskt på grund av COVID-19-pandemin. Återförsäljare, både online och offline, arbetar hårt för att anpassa sig, när länder över hela världen agerar på karantän-reglerna. Myndigheter rekommenderar konsumenter att stanna hemma för att förhindra spridning av viruset.

Återförsäljare som lyckats anpassa sig till förändringarna kan växa i den pågående hälsokrisen. Forskning från PwC visade att över 50% av konsumenterna i Tyskland, Frankrike, Spanien, Nederländerna, Sverige och Italien spenderar mer på livsmedelsprodukter än tidigare. Minst 70% av dem avser att fortsätta sina handlingsvanor de närmaste månaderna.

Kommer detta att öka konsumenternas utgifter när semestern närmar sig? Hur kommer återförsäljare att hantera den ökade volymen av leveranser? Kommer konsumenter att köpa tidigare inför jul i år?

Hur påverkas leveranstiderna?

Den massiva ökningen av onlineshoppen innebär mer tryck på leveransbeställningar i tid. Logistik- och leveranssystem har redan drabbats av pandemins effekter, vilket gör att otaliga konsumenter är frustrerade och besvikna över försenade leveranser. 

När semestern närmar sig inrättar leveransföretag nödvändiga arrangemang för att tillgodose den ökade fraktvolymen. Företagen erbjuder också tidiga rabatter för att locka konsumenter att köpa i förväg och undvika semesterruset och förseningar i sjöfarten.

Under tiden rekommenderar flera återförsäljare metoden "köp online och hämta i butik". På så sätt behöver de inte oroa sig för långa köer. Fördröjningar är inte heller ett problem eftersom de kan hämta sina varor i butiken.

Kommer kunderna att planera bättre inför sin julshopping i år?

Ny forskning på uppdrag av John Lewis visade att 60% av de tillfrågade, planerar att göra sin julshopping tidigt, under den sista veckan i november. Under tiden undersökningen gjordes hade knappt 2% avsikt att göra sin julhandling på själva julafton.

Nielsen förutspådde att fem konsumentgrupper kommer att dyka upp under årets julhandel på grund av pandemin:

  • den ekonomiskt stabila och fria att göra inköp
  • ekonomiskt stabila men med begränsade utgifter
  • ekonomiskt stabila men försiktiga med att spendera
  • ekonomiskt begränsade men villiga att spendera besparingar
  • ekonomiskt begränsade med begränsade utgiftsgrupper

Företag måste anpassa sina mål till de nya omständigheterna, om de vill att deras verksamhet ska överleva pandemin.

Kommer julshopping att ske online eller offline?

En nyligen genomförd undersökning av Klaviyo visade att europeiska konsumenter planerar att göra sin julshopping online. Av de 1000 konsumenter som deltog, föredrar cirka 78% att handla online eftersom det är mer kostnadseffektivt och bekvämt.

Inköp i butiker beräknas minska med 13% över hela Europa med Storbritannien som är ledande i undersökningen. Frankrike och England inleder ny nationell avstängning när coronaviruset ökar igen. Detta kommer att få konsumenter att byta till digital shopping under julen, enligt Periscope av McKinsey.

Avslutningsvis

E-handeln kommer i år bli dramatiskt annorlunda, allt på grund av corona-pandemin. I många länder kämpar man med att finna ett botemedel mot viruset, men det är många konsumenter över hela världen som inte tänker låta viruset hindra dem från att fira jul. Människor kommer fortfarande att handla julklappar, men de flesta gör det online och lite tidigare. Med online handel som förväntas stiga under semestern måste återförsäljare hitta sätt som ser till att deras kunder får sina varor i tid.

 

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap