Vi på Ehandel försöker ta tempen på Black Friday och har bland annat vänt oss till alla fraktbolag för att höra vad de har att säga om shoppingperioden. Vi har redan fått rapporter från bland annat Budbee och Instabox.
LÄS ÄVEN:
Budbee tripplade antalet paket under köpfesten
Paketskåpen slog rekord i shoppingfesten: ”Väldigt nöjda”
DHL meddelar tyvärr att de inte kan gå ut med konkreta siffror, som en del av ett börsnoterat bolag. Men svarar ändå följande:
Det jag kan säga är att vi hittills kan se att volymerna är väldigt höga på både ombud och hemleveranser. Hela förra veckan låg högt på dagsbasis och indikationerna säger att vi kommer ha högre volym än i fjol. Allt har däremot gått bra det vill säga våra förberedelser har fungerat väldigt väl, säger Johan Widman, General Management Chief of Staff Nordics & Baltics på DHL Freight.
Pelle Lönn, affärsansvarig på EarlyBird, meddelar faktiskt att de kommer att se större flöden kommande veckor.
Vi ser faktiskt ännu större flöden denna vecka och kommande vecka än under själva Black Week, även om den i sig också var betydligt större än föregående år. Early Birds tillväxt ligger generellt på dubbla volymerna om man jämför med föregående år, men gör vi ett utsnitt på föregående, nuvarande och kommande vecka så ser det ut att hamna mellan 150-200 procent tillväxt jämfört med föregående år, säger Pelle Lönn.
"Inga störningar rapporterade"
Anledningen till detta ska bland annat bero på att man helt enkelt adderar kunder och nya flöden hela tiden.
Eftersom Early Bird löpande startar nya flöden så är det sannolikt att vår volym i till exempel januari kommer att vara högre än november och december.
Hur har leveranserna gått?
Produktionsmässigt har det gått fint och ser bra ut framöver, inga större störningar eller förseningar har rapporterats. Vi har ju 7000 distributörer som gör ett fantastiskt arbete inför varje morgon i veckan, i hela Sverige. Med det så har vi möjlighet att ta emot en hög tillväxt under en längre period med löpande justeringar lokalt. Däremot kommer vi behöva fortsätta att bygga ut vår centrala produktionslina med fler terminaler, både för kapaciteten och för att finnas närmare de kundflöden som vi startar, säger Pelle Lönn.