ANNONS

Klarna lanserar modeshow: "TV-shop med extra allt"

Emilia de Poret, Fashion Director på Klarna

"En förflyttning från betalningslösning till att ta hand om hela shoppingresan".

ANNONS

Betalbolaget Klarna skapade och tillsatte så sent som i början av november en helt ny tjänst, nämligen en Fashion Director. Emilia de Poret, känd som bland annat modeexpert i Nyhetsmorgon, tog sig an uppdraget och nu avslöjar hon sitt första modeprojekt.

LÄS ÄVEN: Klarna tar in modechef från TV: ”Inte helt självklart”

Under 2020 blev live video shopping minst sagt en ny trend i e-handelsvärlden, nu hoppar även Klarna på tåget men med en egen version. Företaget lanserar liveshopping i sin Klarna-app.

Satsningen ligger i linje med Klarnas förflyttning från betalningslösning till att ta hand om hela shoppingresan, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Klarna beskriver sin satsning som "ett maxat modeprogram" och menar att man kommer att fokusera mer på "innehåll som adderar värde och engagerar tittarna" än på försäljning.

Programmet har fått titeln Livestyle och kommer att ledas av influencern Roshi Hoss, som ska ställa frågor till programmets gäster. I programmet kommer man även få se stylisten Sara Biderman.

Liveshopping beskrivs ibland som TV-shop i budgetformat, men Livestyle kan snarare beskrivas som som TV-shop med extra allt, säger Emilia de Poret.

Sverige som marknad var rätt snabb på att haka på liveshopping, men vi har än så länge bara sett början av detta fenomen. Jag tror det kommer fortsätta att vara en stor trend även under nästa år, men i en mer förfinad form.

Klarna kommer att släppa nya avsnitt varje vecka och kommer främst att gästas av modeexperter och intressanta profiler. Första säsongen görs tillsammans med modeföretaget NA-KD, och första avsnittet sänds 7 december både i Klarnas app och på NA-KD:s sajt.

För att tittarna ska hänga kvar i detta snabba format gäller det att hitta rätt balans av inspiration och underhållning för att innehållet ska kännas trovärdigt och intressant. Det tycker jag att vi har lyckats med här, avslutar Emilia de Poret.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se