Att e-handeln växer betydligt snabbare än handeln som helhet har väl knappast undgått någon vid det här laget. Det har fått regeringen att reagera. Nu ger man Konkurrensverket i uppdrag att utreda den växande e-handeln för att säkerställa att konkurrensen och marknaderna fungerar som de ska.
Teknikutveckling och en global pandemi har ytterligare drivit på strukturomvandlingen genom att efterfrågan på digitala handelslösningar ökat. I denna kontext blir det än viktigare att följa upp och vid behov även vidta nödvändiga åtgärder i syfte att säkerställa effektiv konkurrens och väl fungerande marknader, säger näringsminister Ibrahim Baylan i ett pressmeddelande.
Tanken är att en stark konkurrenskraft ska leda till både lägre priser och ett bättre utbud. Exakt vad Konkurrensverkets utredning ska rikta in sig på har inte meddelats, men utredningen ska göras ur ett “konkurrens- och näringspolitiskt perspektiv”.
"Reglerna är väl utformade"
Utredningen ska bygga på Konkurrensverkets rapport “Konkurrens och tillväxt på digitala marknader”, som kom 2017. I den konstaterades det bland annat att e-handeln bidrar till ökad konkurrens och att det inte fanns några särskilda utmaningar att hantera just kopplat till e-handeln.
E-handel är en försäljningskanal för tillverkare och återförsäljare. Tänkbara konkurrensrättsliga problem avviker inte i grunden från de problem som förekommer inom fysisk detaljhandel, exempelvis selektiva distributionskanaler eller olika prisbegränsningar. Konkurrensreglerna är således väl utformade för att kunna ta hand om konkurrensproblem som kan uppstå, heter det i rapporten.
Uppdraget ska redovisas senast den 30 september 2021. Då ska Konkurrensverket också ha inkommit med förslag på eventuella åtgärder.
LÄS ÄVEN: Sällanköpshandeln återhämtar sig efter att e-handeln tog all tillväxt