De senaste åren har EgetTryck.se hållit stängt på Black Friday, som ett sätt att ta upp kampen mot onödig överkonsumtion. Företaget har velat slippa "panikdesignade tröjor" och istället valt att i sociala medier ge kunderna tips på hur de kan förlänga sina plaggs livslängd.
LÄS ÄVEN: Jämför Black Friday med "ett monster" - håller stängt hela dagen
I år har företaget dock valt att hålla öppet, men utan några speciella erbjudanden eller kampanjer.
Vår grundinställning till Black Friday är densamma. Black Friday är ett monster som driver ogenomtänkt och ohållbar konsumtion. Vår plan var att stänga ner butiken även i år, säger Waldemar Söderqvist, VD på Custom Corner AB som driver EgetTryck.se.
"Gör det på bekostnad av sitt rykte"
Det som fått företaget att tänka om är den rådande pandemin.
Årets handel blir dock väldigt annorlunda än tidigare år på grund av Covid-19. Vi märker att folk är tidigt ute och beställer sina plagg med eget tryck eller brodyr vilket uppskattas av oss som ska tillverka dem. Den här veckan har julhandeln verkligen tagit fart. Att i det läget stänga shopen en dag för att försöka komma ifatt igen dagarna efter med ännu större tryck på vår personal hade varit ett sämre alternativ.
Waldemar Söderqvist är övertygad om att Black Friday har spelat ut sin roll, inte minst i takt med att allt fler reagerat på att erbjudanden inte alltid är så bra som de ser ut att vara.
Även om våra privata inkorgar även i år fyllts av mer eller mindre urvattnade erbjudanden har media i stor utsträckning uppmärksammat problemet med företag som höjer priserna för att sedan sänka till Black Friday. För de företag som räknar hem kortsiktiga omsättningsökningar tror jag fortfarande att de gör det på bekostnad av sitt rykte och framtida försäljning, avslutar han.