Förra veckan varnade vi för att midsommarafton förmodligen skulle bli årets sämsta dag när det kommer till e-handelsförsäljning. Midsommar tävlar dock med påsken om att vara lågvattenmärket för svensk e-handel. Vissa år är det påskafton som hamnar lägst, andra år är det midsommarafton.
12 procent lägre intäkter
Det regnade på sina håll under midsommarafton vilket eventuellt skulle kunnat ha lyfta dagen över påskafton, men så var inte fallet. När vår analysavdelning tittar närmare på midsommarveckan så står det klart att midsommarafton låg minus 12 procent i intäkter jämfört med påskafton, och minus 5 procent i antal order.
Midsommarafton “vann” alltså och årets sämsta e-handelsdag bör nu vara förbi. Datan hämtas från vår statistisktjänst Ehandel.se Analytics, som för övrigt är gratis att ta del av som e-handlare.
Påskveckan konkurrerar starkt
En sak som är värd att notera är dock att påskveckan som helhet faktiskt var sämre än midsommarveckan. Just midsommarafton är dock en speciellt dålig dag och trumfar påskafton i sämst försäljning.
LÄS ÄVEN: Håll i er för årets förmodligen sämsta e-handelsdag