ANNONS

Lakritsroten lanserar blixtsnabba hemleveranser: "En fördel"

Kristina Dahlén, dekoratör, och Erik Dahlén, verksamhetschef på Lakritsroten

Öppnar de digitala dörrarna på Foodoras plattform.

ANNONS

Foodoras tjänst, som går under namnet q-handel, med blixtsnabba leveranser från butik direkt hem till kund har fått allt fler anslutna företag. Den senaste i raden är butikskedjan Lakritsroten som säljer kvalitetslakrits och choklad. De har även en egen e-handel.

Nu på Black Friday öppnar man upp sina butiker, som är belägna i Stockholm, Malmö, Göteborg och Uppsala, på Foodoras plattform för att bredda affären digitalt. Något som blivit extra viktigt i och de tider vi lever i just nu.

Med tanke på hur situationen är just nu i världen och hur utvecklingen går så ville vi kunna erbjuda våra kunder att få snabba leveranser hem till dörren. Vi har också hört att det finns en efterfrågan. Så det kändes naturligt att kontakta Foodora och ansluta sig till deras plattform, säger Erik Dahlén, ansvarig för affärsområde butiker och e-handel, till Ehandel och fortsätter:

Sen är det också en fördel att ha samma plattform i alla fyra städer för att göra det enklare för kunden. Oavsett vilken plattform du är på så vill vi göra oss så tillgängliga som möjligt för kunderna och nu har ytterligare en dörr öppnats upp.

Samtidigt, när vi kikar in på Lakritsrotens hemsida, ser vi att man har lite längre leveranstider nu än vanligt i e-handeln. En inte alltför ovanlig företeelse i branschen i dessa tider när trycket ökar markant online. Men med ett nytt leveransalternativ kommer Lakritsroten att kunna serva fler kunder snabbare och kanske även minska trycket en aning på de mer traditionella leveranserna.

Det är två delar i det. Det ena är en högre efterfrågan än vi har haft nu på ett tag. Det blir mycket svängningar i de här tiderna. Sen hade vi en lagerflytt också i oktober, men där har vi kommit ikapp och ligger i fas nu. Men självklart är vi påverkade av corona och vi såg redan under våren hur efterfrågan på våra produkter online ökade markant under april och maj, jämfört med samma period förra året.

Med tanke på att ni i första hand är en butikskedja, har det varit ett tufft år för er eller har e-handeln lyckats möta tappet i butikerna?

Det här året har varit jättetufft för oss just eftersom att vi först och främst är en butikskedja, med en kompletterande e-handel och snart också Foodora. Vi påverkas jättemycket av att det inte kommer hit några turister och handlar. Sverige är ett turistland.

Men även våra lokala, svenska kunder påverkas förstås av restriktionerna. Både spontankunderna och stamkunderna minskar i samband med restriktionerna. Våra butiker har tyvärr tappat väldigt mycket och även om e-handeln ökat mycket så har det inte varit så mycket att den kan täcka upp.

Medan vi hör fler och fler aktörer som nu börjar styra om affären mer mot det digitala, eller i värsta fall tvingas lägga ned helt, så är dock Lakritsroten fast beslutna att rida ut den här stormen.

Det är en jätteutmaning så klart, men vi är fast beslutna att hålla ut och ta oss igenom det här. Man får göra en del omstruktureringar och titta på olika kostnader inom logistik, utbud och så vidare. Men samtidigt också anpassa sig efter hur kunderna rör sig och till hur det framtida kundmötet kommer att se ut. Vi hoppas ändå att vi går in i ljusare tider under 2021 med ett vaccin som förhoppningsvis väntar runt hörnet, berättar Erik Dahlén

"Vill bli ännu skarpare"

Ni tar ändå klivet in på Foodoras plattform, så är den digitala affären något ni vill vässa nu framgent också, även om det kanske är svårt att göra några större investeringar i dagsläget?

Absolut, det håller vi på att se över. Vi vill bli ännu skarpare och bättre på e-handel och vi tror personligen att det kommer att öka ännu mer i framtiden, nu när folk suttit hemma och fått lära sig hur enkelt och smidigt det är att e-handla. Jag tror att många kunder kommer att välja den digitala kanalen framöver.

Men jag tror fortfarande att den fysiska är viktig, eftersom man får se, röra och känna lukten av produkterna. Men visst kommer andelen som handlar på nätet att öka och vi kommer självklart att lägga ned mer resurser på e-handeln.

Hur ser marginalerna ut för er med Foodoras leveranslösning  jämfört med den "traditionella" leveransen?

Det upplägget vi har nu är ett upplägg vi känner oss trygga i. Det känns bra för en mindre butikskedja som oss och påminner om e-handeln i övrigt. Och det är också något vi skulle kunna växa med och det tycker jag är intressant.

Och det verkar som att tålamod är nyckeln för att lyckas med den nya satsningen.

Jag tror att det kommer att vara en mjukstart i början. Det kommer nog att ta lite tid innan folk vänjer sig vid att leta efter Lakritsroten hos Foodora, men tanken är att skapa en långsiktig relation och att växa tillsammans, säger Erik Dahlén.

Nils Lund
nils@ehandel.se