Det blev en stor succé när modegiganten H&M introducerade sin återvinningsmaskin Looop för Stockholmsborna. För cirka en hundralapp per plagg kan H&M:s kunder göra om gamla och trasiga textiler till nya kläder, direkt i butiken. Och det gillade kunderna, som direkt bokade upp alla tillgängliga tider första veckan.
LÄS ÄVEN: H&M om första veckorna med maskinen: ”Helt fullbokad”
Nu lanserar nästa H&M-ägda modekedja Monki en annan variant på en återvinningsmaskin. Den har fått namnet The Green Machine och kan separera och återvinna bomulls- och polyesterblandningar i stor skala. Något som enligt bolaget ska vara ovanligt.
De flesta kläder som vi bär idag är tillverkade av olika fiberblandningar. The Green Machine använder en hydrotermisk metod för att separera dessa blandningar - med en sluten slinga av endast vatten, värme och biologiskt nedbrytbara gröna kemikalier, skriver H&M-gruppen i ett pressmeddelande.
Även den här maskinen är ett forskningssamarbete mellan den ideella organisationen H&M Foundation och HKRITA, Hong Kong Research Institute of Textiles and Apparel.
LÄS ÄVEN: Idag: H&M inviger maskin som gör om gamla kläder till nya i butik
Om vi kan förlänga livslängden på våra produkter så länge som möjligt och minska användningen av naturens resurser, är det ett stort steg i rätt riktning, säger Jenny Fagerlin, hållbarhetschef Monki.
The Green Machine är dock inte lika kundtillgänglig som Looop, som står i en av H&M:s fysiska butiker i Stockholm. Den nya maskinen har endast använts till att ta fram en ny kollektion av återvunna material.
Kollektionen kommer att lanseras online och i alla fysiska butiker i slutet av november.