ANNONS

Datorbutikerna om BF-starten: "Börjar bli urvattnat"

Fredrik Lindblad och Erik Wickman

"Kampanjen har startat starkt".

ANNONS

Vi har börjat ta tempen på Black Friday-veckan och har bland annat fått rapporter från miljardbolagen Inet och Webhallen, som servar alla datorsugna svenskar. Båda butikerna har startat sina Black Friday-kampanjer, så vi frågade förstås hur det går och när de faktiskt drog igång.

Vi smög igång med våran ”tjuvstart” igår kväll med ett gäng erbjudanden men riktiga Black Friday/Black Week börjar först på torsdag för oss, säger Inets vd Erik Wickman till Ehandel, och tillägger:

Tyvärr börjar det bli väldigt urvattnat där de stora aktörerna verkar stressade att börja så tidigt som möjligt och erbjudanden känns lite sämre och sämre för varje år som går.

"Brist på produkter"

Webhallen säger samtidigt att deras kampanj tagits emot väl.

Vi startade kampanjen i fredags och intresset för vår kampanj har varit väldigt stort sedan starten, berättar Webhallens marknadschef Fredrik Lindblad.

Hur går det jämfört med i fjol?

På grund av att vi startade tidigare, delvis med hänsyn till coronasituationen i Sverige, så är det lite svårt att jämföra men en tidig indikation är ändå att kampanjen startat starkt jämfört med tidigare år, säger Fredrik Lindblad.

Det är för tidigt att säga, men vi tror inte riktigt på samma tryck i år med tanke på att det har varit mycket svårare att hitta bra erbjudanden eftersom det är brist på många produkter, svarar Erik Wickman.

Olika BF-strategier

Även om Inet smygstartade igår så är planen att hålla på de bästa erbjudandena till senare i veckan.

Vi släpper rubbet torsdag klockan 00:01, sen kör vi fram till måndag, säger Erik Wickman.

Webhallen som kickade igång redan i fredags har dock en något annorlunda taktik.

Vi uppdaterar kampanjen och släpper nya erbjudanden löpande fram till Black Friday, och från fredag är alltså hela kampanjen ute, förklarar Fredrik Lindblad.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se