I mars berättade vi att “hemleverans” visat sig öka konverteringen med upp till 171 procent för vissa e-handlare. Detta när man exempelvis i sina Google-annonser och på sin hemsida gör det tydligt att leveransformen finns och vad den eventuellt kostar.
LÄS ÄVEN: Hemleverans ökar konvertering – ”upp 171 procent”
Det är förstås pandemin som gör detta viktigare än någonsin och nu varnar experter på området för att inte lyfta hemleverans, och då förstås också att införskaffa det om man mot förmodan skulle sakna leveransformen.
Vi har sedan i mars starkt rekommenderat att på ett mycket tydligt sätt visa högst upp på alla landningssidor på er webbplats att ni erbjuder hemleverans. Det är viktigare än någonsin för konverteringsgraden att ni gör det, säger Karl Lindberg, på byrån Adrelevance.
Och vi snackar mycket tydligt. Karl Lindberg menar att du ska lyfta dina hemleveransalternativ i all annonsering, på sociala medier, i mejlutskick, högst på sajten och i varukorgen. Helt enkelt överallt.
Partykungen ökade konverteringen
Vi tvivlar inte på Karls ord men bad ändå om några konkreta exempel på e-handlare som just nu sett en konverteringsökning i samband med att man lyft “hemleverans” i sin marknadsföring.
För vår kund Partykungen så har konverteringsgraden ökat med 13 procent och klickfrekvensen ökat med 42 procent för annons med information om hemleverans i annonsens rubriktext, säger Karl Lindberg, och fortsätter:
Vår kund eStore visar mycket tydligt högst upp på alla landningssidor på sin webbplats att de erbjuder hemleverans. De har en ökad konverteringsgrad med 21 procent senaste de sju dagarna.
Vi vet även att näringsminister Ibrahim Baylan också vurmat för leveransmetoden så det är nog många som följer regeringens uppmaning och försöker beställa med hemleverans under Black Friday.
LÄS ÄVEN: Regeringens uppmaning inför Black Friday: ”Vänd om och gå hem”