Under 2020 inledde Ehandel och Pricerunner ett samarbete i form av en serie gästspaningar, som går ut på att Pricerunner delar med sig av e-handelsrelevant data. Spaningarna produceras av Pricerunner exklusivt för Ehandels läsare. |
---|
Black Friday 2020 närmar sig och runt om i landet pågår e-handlarnas förberedelser för fullt. Lager och sajter ska optimeras, kampanjer ska förberedas och tillräckligt med personal ska vara på plats – allt för att stå redo inför det ökade trycket den 27 november.
För ett ökat tryck tycks alla vara överens om att det blir, särskilt med tanke på den rådande coronapandemin och restriktionerna. Frågan är hur stor ökningen blir jämfört med tidigare års Black Friday.
Undersökningsföretaget Kantar Sifo har på uppdrag av shoppingjämförelsetjänsten PriceRunner.se undersökt svenska e-handlares förväntningar inför årets Black Friday. Där uppger fem av tio e-handlare att de tror på en bättre Black Friday jämfört med 2019. Tre av tio säger också att de kommer att utöka reaperioden från enbart Black Friday till Black Week.
Black Friday-rean kommer vara större än någonsin online i år, då konsumenter tillbringar mer tid hemma och gör en majoritet av sin shopping på nätet. Coronapandemin har skyndat på utvecklingen av näthandeln med tre år och med rådande restriktioner kommer det att påverka både Black Friday och julhandeln i år, säger Nicklas Storåkers, vd på PriceRunner.se.
Här ger fem e-handlare i olika branscher sin syn på Black Friday 2020.
Boozt: ”Jobbat hårt för att bygga upp lagret”
Sandra Gadd, finanschef på Boozt.com
- Vilka förväntningar har ni på Black Friday 2020?
Vi tror definitivt att onlinehandeln kommer att gynnas ännu mer jämfört med tidigare år. För att kunna ha ett stort utbud och möta kundernas efterfrågan har vår inköpsavdelning jobbat stenhårt – som om det inte fanns någon morgondag – de senaste månaderna. Men i dagens läge är det svårt att göra exakta prognoser.
- Hur tror ni att coronapandemin påverkar årets Black Friday?
Förutom en ökad onlinehandel kan pandemin också ge effekter som är svåra att förutspå. Till exempel kan konsumtionen påverkas om många är oroliga över sin ekonomi och att bli av med jobbet. Lockdowns och restriktioner har också orsakat stora leveransförseningar i vår bransch, men vi har som sagt jobbat hårt för att bygga upp lagret inför Black Friday och julhandeln, så där känner vi oss lugna.
- Vilka produkter tror ni kommer att vara extra populära under Black Friday?
Personligen tror jag att skönhet kommer att gå starkt. Barn, sport och leisure wear är kategorier som har ökat stadigt hittills i år och sannolikt kommer att fortsätta göra det. Vi ser också Black Friday som ett bra tillfälle att kicka igång vår helt nylanserade kategori Home.
Hemmy: ”Färre och värre erbjudanden”
Jonas Danielsson, vd på Hemmy.se
- Vilka förväntningar har ni på Black Friday 2020?
Jag tror att Black Friday kommer att slå nytt rekord i år igen, eftersom svenskarnas ekonomi trots allt är stabil. Vi kommer även att se en rusning till näthandeln efter de senaste coronarestriktionerna. Det känns som att onlinehandeln flyttades fem år framåt i tiden ganska snart efter coronautbrottet – helt nya kunder tog det första steget och provade att handla online, nu har de sett att det fungerar och kommer att göra det igen.
- Hur tror ni att coronapandemin påverkar årets Black Friday?
Onlinehandeln kommer som sagt att ta en ännu större andel jämfört med tidigare år eftersom många stannar hemma. På grund av coronaeffekten i världen och lockdown i Europa i våras har det varit viss brist på lagren i Sverige, men nu kan man generellt säga att det är mycket varor på väg in.
Men den eventuella varubristen gör att jag tror på ett något annorlunda Black Friday-utbud i år. Det kommer fortfarande att vara jättebra erbjudanden, men de kommer att vara färre och värre.
- Vilka produkter tror ni kommer att vara extra populära under Black Friday?
Robotdammsugare kommer säkert att vara populära. Jag tror också mycket på välbefinnande-produkter för att ta hand om sin egen hälsa, såsom massagegrejer och blodtrycksmätare.
NetOnNet: ”Många vill handla – på ett tryggt sätt ”
Kristina Wärmare, pr- och kommunikationschef på NetOnNet.se
- Vilka förväntningar har ni på Black Friday 2020?
Vi tror att många kommer att vilja göra sina inköp digitalt i år. På NetOnNet förbereder vi oss nu därför för en ökande e-handel, där vi arbetar hårt för att säkerställa att vi kan erbjuda det kunderna vill ha och leverera på ett snabbt och flexibelt sätt.
- Hur tror ni att coronapandemin påverkar årets Black Friday?
Vi tror att pandemin och de skärpta råden kommer att bidra till att e-handeln ökar sin andel ännu mer. Ännu fler kommer att söka sig till nätet för att göra sina inköp eftersom många vill handla – men göra det tryggt och säkert från hemmaplan.
För de som vill besöka någon av våra lagershoppar har vi sedan tidigare infört ett antal åtgärder för att det ska vara tryggt att handla hos oss. Våra kunders och medarbetares säkerhet har högsta prioritet för oss.
- Vilka produkter tror ni kommer att vara extra populära under Black Friday?
Vi ser en stark efterfrågan inom kategorier som mobiltelefoner, laptops, surfplattor och tv men även inom produkter för hem, hushåll och personvård, som till exempel träningsprylar.
Nordic Nest: ”Förbereder för bästa perioden någonsin”
Bank Bergström, vd på NordicNest.se
- Vilka förväntningar har ni på Black Friday 2020?
Vi förbereder oss för vår bästa period någonsin. Efter en fantastisk försäljningsutveckling under hela året, där oktober blev vår bästa månad genom tiderna, förväntar vi oss en fortsatt positiv trend under Black Friday. Vi har jobbat under lång tid för att bygga upp lagret med rätt produkter och under hösten har vi nyanställt så att vi närmar oss 200 medarbetare. Allt för att kunna möta det ökade trycket.
- Hur tror ni att coronapandemin påverkar årets Black Friday?
Med de skärpta restriktionerna är det rimligt att tro att den fysiska handeln påverkas negativt och online-handeln påverkas positivt. Vi har som sagt haft en ökad försäljning sedan corona startade, men det är svårt att veta till vilken del det beror på pandemin och till vilken del det är en fortsättning på den positiva utveckling vi haft under flera år.
- Vilka produkter tror ni kommer att vara extra populära under Black Friday?
Juldekorationer är en given favorit under Black Friday och i år tror jag extra mycket på julstjärnan. Det är en klassiker som har gjort en rejäl comeback i alla möjliga färger och former – i dag finns det en julstjärna för varje smak. Jag tror också på vårt nya varumärke NJRD, som är ett samarbete mellan oss och Bernadotte & Kylberg och som lanserades nu i november.
Nordicfeel: ”Laddar för alla tänkbara scenarier”
Marcus Johansson, vice vd på Nordicfeel.se, Eleven.se och Blush.no
- Vilka förväntningar har ni på Black Friday 2020?
Black Friday kommer att vara större än någonsin för e-handeln, inte minst med tanke på coronapandemins utveckling. Sedan är det svårt att förutspå exakt hur stor ökningen blir. Vi ligger redan på en tillväxt på 40–50 procent i år – blir ökningen under Black Friday lierad med den eller drar det iväg ytterligare? Det vet vi inte, men vi laddar för alla tänkbara scenarier.
- Hur tror ni att coronapandemin påverkar årets Black Friday?
Precis som den har gjort hittills kommer pandemin sannolikt att ge onlinehandeln en extra skjuts även under Black Friday. I år har många nya kunder upptäckt fördelarna med att handla på nätet. Inte bara för att undvika smittspridning, utan även för att du kan handla när det passar dig, få snabb leverans – och att du faktiskt köper dig tid till annat.
- Vilka produkter tror ni kommer att vara extra populära under Black Friday?
Alla våra fyra kategorier – hudvård, hårvård, doft och makeup – rullar på bra. Men den generella trenden är att hudvård ökar och det lär hålla i sig även under Black Friday. Annars är doft något många köper under den här perioden eftersom det är en bra julklapp, och då Nordicfeel historiskt sett är en doftdestination räknar vi med en ökning inom den kategorin.