Idag drar många företag igång med sina Black Week-kampanjer, och Sellpy tar tillfället i akt att lansera ett digitalt verktyg. Det ska informera konsumenter om hur deras inköp påverkar miljön.
LÄS ÄVEN: Sellpy släpper ny logga: ”Känns framtidssäkrad”
Genom att ge en transparent bild av ett plaggs klimatpåverkan vill vi bidra till ökad medvetenhet och kunskap om vad våra inköp kräver för resurser, säger Philip Arvidson, Creative Director på Sellpy som ligger bakom verktyget, i ett pressmeddelande.
Det nya verktyget har döpts till Real Cost, som på svenska betyder verklig kostnad, fungerar som ett sökverktyg där man får fram en snabb beräkning som visar vattenåtgång och koldioxidutsläpp i samband med produktion av ett visst klädesplagg.
De flertal erbjudanden som presenteras under Black Friday kan leda till spontanköp som inte alltid är så genomtänkta. Vi vill med det här verktyget bidra till eftertänksam shopping, där second hand är ett alternativ som faktiskt sparar på resurser, säger Gustav Wessman, CMO på Sellpy.