En slags bankapp för e-handelsföretag som via en samlad plattform kan få hjälp med banktjänster samt finansieringsmöjligheter. Så skulle man kunna beskriva Juni, som är en helt ny startup som planerar för lansering i början av näsa år. Bolaget har nyligen tagit in en investering på 2,1 miljoner euro.
Företaget har grundats av Samir El-Sabini och Anders Orsedal. Tanken är att erbjuda en fullskalig finansiell service med allt från överblick av konton och betaltjänster till fakturalösningar. I upplägget ingår även ett betalkort som ska ge företagaren i fråga ekonomiska fördelar att använda.
För Ehandel berättar Samir El-Sabini att Juni riktar sig främst till företag inom EU och Storbritannien med upp till 50 anställda.
Det är väldigt svårt att driva en e-handel och det underlättar oerhört om du 1. förstår ditt bolags finansiella styrka, utmaningar och utsikter 2. Har verktygen att ta rätt beslut utifrån den förståelsen. 3. Har tiden att fokusera på ovanstående och affären istället för annat, skriver han i ett mejl till redaktionen.
1200 bolag på väntelistan
För att hjälpa e-handlarna till en lite lättare vardag vill duon bakom Juni hjälpa e-handlarna att hålla koll på vilka kostnader och intäkter som ökar respektive minskar. På så sätt ska det helt enkelt bli lättare att hålla koll. Men det tar inte slut där.
Vi ger företagen kredit utifrån deras totala balans för att kunna förbättra deras ekonomi och ge dem möjlighet att investera i de intäktsstömmar som går bra. Vi ser allt för många e-handlare som stannar av sin annonsering eller annan tillväxt för de inte har likvid för att kunna fortsätta. Andra väljer att försöka annonsera produkter i sina lager som inte säljer, på grund av de finns i lager, snare än att investera i de produkter som säljer bäst - även här drivet av bristande likviditet.
Hur många företag räknar ni med att ha med från start?
Vi har en väntelista på över 1200 bolag. Vi kommer släppa in bolagen i omgångar och hela tiden testa produkten så den möter användarnas förväntningar.
Bland investerarna finns Cherry Ventures, iZettles tidigare kommunikationschef Johan Bendz och NA-KD:s grundare Jarno Vanhatapio. Den senare ser Juni som en tjänst som alla e-handlare behöver.
Hela min karriär är inom e-handel, och jag hade önskat att ett bolag som Juni hade funnits när jag startade och nu när mina bolag är större. Alla e-handlare såväl stora som mindre behöver detta verktyg för att kunna hantera sina betalströmmar och sin likviditet. Det är A och O för ett e-handelsbolag. Jag är övertygad om att Juni kan bli auktoriteten inom detta område och så småningom bli e-handlarnas egen bank för att hjälpa e-handlare att både växa snabbare och bli mer lönsamma. Jag har privat varit väldigt selektivt med investeringar, men teamet bakom och behovet av Juni är för bra för att inte investera, säger han i en kommentar till Ehandel.