Modeföretaget Filippa K meddelar att bolaget vägrar att delta i Black Friday-rörelsen. Istället vill man uppmana konsumenterna att "satsa på medveten konsumtion".
LÄS ÄVEN: Filippa K: ”Våra konkurrenter blev överraskade”
Den årliga fastfashion-traditionen uppmuntrar människor att överkonsumera och köpa saker de inte behöver, vilket resulterar i en övergripande negativ miljöpåverkan. Filippa K jobbar emot detta beteende, genom att erbjuda färre produkter men av bättre kvalitet, jobbar Filippa K mot att bromsa snabbmodeindustrin och ge kunderna en mer hållbar lösning.
Filippa K tar därför ställning mot den tanklösa överkonsumtionen på Black Friday, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Det är inte första gången som Filippa K avstår från handelshögtiden. Förra året genomförde modevarumärket en undersökning där man tog reda på hur många gånger ett Filippa K-plagg används i genomsnitt, och lyfte det i en kampanj.
Förra året under Black Friday lyfte vi hur ofta ett Filippa K-plagg används, samt vilka fördelar som medföljer när man väljer att investera i kläder som håller länge. Ett initiativ som fick mycket positiv respons från våra kunder, säger Ylva Wadström, marknadschef på Filippa K, till Ehandel.
Vår undersökning visade att våra kunder bär ett Filippa K-plagg i genomsnitt 75 gånger, vilket kan jämföras med branschens genomsnitt på 7 gånger.
Så i år satsar företaget på att fortsätta informera och upplysa konsumenterna om att välja mer hållbara alternativ.
Istället för att delta i försäljningen under Black Friday-perioden kommer Filippa K att kommunicera ut vår så kallade "core-kollektion", hellre än att lyfta fram säsongsbaserade kollektioner. Core-kollektionen består av permanenta plagg som alltid är tillgängliga, passar till varje säsong och aldrig är på rea. Filippa K kommer att erbjuda 0 procent rabatt.
Men det mest hållbara är egentligen att inte konsumera överhuvudtaget. Att ni då lyfter en kollektion, oavsett rabatt, under Black Friday - går väl emot hållbarhet?
Människor behöver fortfarande kläder, så det är inte realistiskt att förvänta sig att konsumtionen ska sluta helt. Vad vi kan göra är att försöka hjälpa människor att sakta ner sin konsumtion genom att investera i bättre plagg som de kan bära så länge som möjligt, säger Jodi Everding, hållbarhetschef på Filippa K.
Det mest hållbara sättet att konsumera är att tänka igenom sina inköp, att köpa mindre och behålla det du har så länge du kan. I takt med att modekonsumtionen ökar, framförallt tack vare fastfashion, har kläder nedvärderats. Dagens konsumenter köper ofta artiklar som de bara bär några gånger och sedan slänger. Vi försöker gå ifrån den cykeln.
Företaget tror dock inte att så många andra branschkollegor kommer att stå emot Black Friday, trots att hållbarhets- och miljöfrågor har varit centrala under 2020.
Vi tror att det kommer att bli ett stort onlinefokus i år, eftersom människor håller sig till stor del borta från fysisk detaljhandel. Erbjudanden kommer troligtvis att utökas och erbjudas under längre perioder, säger Jodi Everding.
Dock känner vi oss också hoppfulla om att vissa konsumenter börjar begränsa sin konsumtion, möjligen för att pandemin bromsade den fysiska handeln under en tid och människor värderade om sina prioriteringar något. Förhoppningsvis kommer fler att lägga sina pengar på varumärken som arbetar på ett mer transparent sätt. Men samtidigt oroar vi oss också för att det motsatta kan att hända - att vissa är frustrerade efter månader av social distansering eller karantän och kommer att konsumera mer hänsynslöst.