ANNONS

H&M-chef tar över rollen som VD på Cervera

H&M-chef tar över rollen som VD på Cervera
Cerveras gamla vd Johan Junehed och nya vd:n Peter Rimbäck

"De vill få in nya tankar".

ANNONS

Sedan 2015 har Johan Junehed varit vd för Cervera, men i mars 2019 valde han att lämna sin roll "efter samråd med styrelseordförande Claes Bodell", skrev bolaget i ett pressmeddelande. 

– De vill få in nya tankar, och det är ett resonemang jag kan acceptera efter alla år som jag har jobbat med Cervera, sa Johan Junehed. 

Enligt Claes Bodell är målet att ompröva vissa delar men att bolagets strategi i allmänhet ska förbli som den är. Cerveras räkneskapsår avslutades i augusti 2018 och då var resultatutvecklingen negativ så målet för 2019 är att vända utvecklingen. Detta skulle företaget göra bland annat genom att se över sortiment, leverantörer och hyresavtal.

LÄS ÄVEN: Nu blir Cerveras butiker lokala e-handelslager

Jakten efter en ny vd påbörjades redan i mars. Under tiden tillsattes bolagets styrelseledamot Björn Krasse som tillförordnad vd.

Men nu rapporterar Cervera att de har hittat en ny vd. Styrelsen har utsett Peter Rimbäck till Cerveras nya vd, som börjar officiellt i augusti.

– Cervera är en ledande aktör i Sverige inom sina segment. Ökad konkurrens, högre krav från kunderna och en ökande efterfrågan för onlineaktörer har varit tydliga trender i de branscher jag verkat i. Jag ser stor potential i att driva Cerveras omni-strategi framåt, säger Peter Rimbäck.

Peter Rimbäck kommer senast från H&M där han var lands-CFO samt tillförordnad landschef för H&M Sverige, då hans fokusområde var att förbättra kunderbjudandet i butik, online och omni. Innan dess har han bland annat varit ansvarig för H&M:s expansion i Nordamerika, och globalt ansvarig för inköp av butiksinredning.

– I Peter har vi funnit en vd med gedigen kompetens och erfarenhet för att utveckla Cervera mot uppsatta mål. Cervera, liksom hela detaljhandeln, genomgår en snabb förändring med ändrat köpbeteende, där vi måste bli snabbare i att anpassa såväl sortiment som kanaler till kund och butiksbestånd, säger Claes Bodell. 

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se