När vi igår uppmärksammade Traderas nylansering av företagets logotyp var reaktionerna helt klart delade. På sociala medier både hyllades och dissades uppdateringen. Nu har vi fått tag på traderas varumärkeschef Chantal Olsson som svarar på varför Tradera valde att, efter sex år, slänga ut den gamla loggan och ersätta den med en helt ny.
LÄS ÄVEN: Tradera slänger gamla loggan: ”Den nya är unik”
Cirkulär konsumtion har de senaste åren gjort en stor resa och likaså Tradera, säger Chantal Olsson till Ehandel.
Idag är cirkulär konsumtion ett modernt och medvetet sätt att handla på, något som är kärnan i vår verksamhet och som vi vill att varumärket ska återspegla. Den nya loggan är stolt, stabil och självsäker och speglar vår roll som den självklara ledaren inom cirkulär handel och, likt versalerna, står upp mot nykonsumtion.
Vilken funktion kommer Tradera-stämpeln att uppfylla?Â
Den nya loggan kompletteras med en stämpel som illustrerar idén om en cirkulär marknad på ett lekfullt och tydligt sätt. Symbolen är framtagen för att ge en starkare känsla av kvalitet och personlighet och illustrera Tradera som en cirkulär marknad.
Symbolen kommer användas i sammanhang och ytor optimerade för symbolens format.
Tradera har funnits i snart 22 år och under den tiden har bolaget bytt sin logotyp fyra gånger, och den nyaste loggan är en del av ett större förändringsarbete, förklarar Chantal.
Uppdateringen av Traderas logga är en av de sista delarna i Traderas varumärkesresa. Under det senaste året har vi uppdaterat vår vision, varumärkesplattform, tonalitet och visuell identitet. Den nya designen och den nya loggan är en av de sista pusselbitarna i denna förändring.
I samband med den nya loggan kommer Tradera även att gå ifrån den ikoniska gula färgen som hängde ihop med den tidigare identiteten.
Vi använder inte den gula färgen i vår kommunikation längre, bekräftar Chantal.
Nyheten resulterade i en hel del positiva som negativa ĂĄsikter. Vad tänker ni om det?Â
Jag hoppas att de flesta på sikt kommer att känna sig trygga med Traderas nya logga och utseende. Vi har funnits här sen 1999 och har sedan start jobbat för cirkulär konsumtion, något som vi kommer att fortsätta göra och som vi vill att både loggan och varumärket ska återspegla, 2020 och framöver, säger Chantal Olsson och tillägger:
Vi har fått väldigt positiv respons kring stoltheten i den nya loggan och lekfullheten i den kompletterande stämpeln, men även generellt kring den nya designen och kommunikationen. Jag tror att den moderna looken och vår vision om cirkulär konsumtion tilltalar fler.