Att påsken ställer till det för e-handeln är knappast någon nyhet längre, och vi vet dessutom att soligt väder brukar hålla kunderna borta från köpkorgarna. Årets april hade alltså två stora utmaningar att hantera.
LÄS ÄVEN: Sommarvädret slog ut svensk e-handel
"Förhållandevis stark ökning"
Men nu kan vi avslöja att april faktiskt inte blev en så svag e-handelsmånad som befarat. Både intäkterna och antalet order ökade, om än med ganska blygsamma tal. Enligt Ehandel.se Analytics gick intäkterna upp med 5 procent samtidigt som antalet order steg med 9 procent.
- En förhållandevis stark ökning. Inte bara med tanke på påsken, utan även när man ser till temperaturen. Andra halvan av april var betydligt varmare än normalt. Mellan fem och tio grader över normal dygnsmedeltemperatur, i princip i hela Sverige, skriver vår analytiker Joakim Andersen i Analysbrevet som skickades ut tidigare i dag.
Tittar vi närmare på just påsken blev orderökningen dock endast två procent jämfört med förra årets påsk. Även besöken i nätbutikerna ökade med två procent från påsk till påsk, och intäkterna ökade under samma period med fem procent.
Påsken försvårar jämförelse
Förra året inföll påsken i mars, vilket gör att det blir lite svårt att bedöma hur tillväxten varit månad för månad just den här tiden på året. Nästa år infaller dock påsken i april, vilket innebär att det då blir en mer rättvis jämförelse mellan april 2019 och april 2020.
Men först gäller det att njuta av maj, som historiskt sett varit en stark e-handelsmånad. Så blev det även förra året, trots det ovanligt varma vårvädret som då drog in över Sverige.
LÄS ÄVEN: Maj gick inte alls så dåligt som man hade kunnat tro