ANNONS

TvÄ e-handlare - samma logga: "Valt att ignorera dem helt"

Mikael Tarighi och Christian Nordenström frÄn Chimi Home och Daniel Djurdjevic och Charlie Lindström frÄn Chimi Eyewear

"Vi har rÀttigheterna".

ANNONS

År 2016 grundade Daniel Djurdjevic och Charlie Lindström e-handelsföretaget Chimi Eyewear. Bolaget satsade frĂ„n start pĂ„ intensiv marknadsföring via influencers, som bland andra Bianca Ingrosso, Kenza och Alice Stenlöf, pĂ„ sociala medier och lyckades snabbt etablera sitt varumĂ€rke. Sedan dess har Chimi Eyewear mer Ă€n dubblat försĂ€ljningen frĂ„n Ă„r till Ă„r.

Idag sÀljs solglasögonmÀrket hos ett flertal ÄterförsÀljare samt via företagets egen e-handel och fysiska butiker i Stockholm. Under 2019 vÀxte omsÀttningen med 153 procent och landade pÄ 44,4 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Influencerfavoriten sprĂ€ngde 40 miljoner – mer Ă€n dubblade

I Är, den 15 mars 2020, presenterade bolaget sin nya logga. Men reaktionerna var delade, eftersom den nya loggan pÄminner om handduksföretaget Chimi Homes logotyp. NÄgot som uppmÀrksammades av sajten Dina Pengar i somras. DÄ hade parterna inte bestÀmt sig för om man skulle gÄ vidare juridiskt i frÄgan.

SkÀrmdumpar tagna frÄn Instagram.

Vi hörde av oss till företagen för att ta reda pÄ vad bolagen har landat i. Men först ville vi förstÄ vad som egentligen hÀnde. Hur gick det hÀr till?

Chimi Home grundades 2018 av Mikael Tarighi och Christian Nordenström i Göteborg.

Vi registrerade vÄr logga i början av 2018, och mellan 2018 och 2019 jobbade med vi produktutveckling och allt som hör till, sÀger Mikael Tarighi till Ehandel.

Det tar sin tid att starta ett nytt företag, sajt och produkter. I december 2019 hade vi pre-launch, dÄ kom vÄra produkter ut pÄ marknaden första gÄngen. Sedan nÀr vi hade allt pÄ plats hade vi en officiell lansering i augusti 2020.

Att ordet Chimi förekommer i bÄda företagsnamnen Àr en sak, och sett till bolagens start var Chimi Eyewear först med ordet "chimi" i sitt företagsnamn.

Namnet Chimi Àr speciellt för oss, och vi har en personlig koppling till det. Vid tillfÀllet nÀr vi ansökte om vÄrt varumÀrke var Chimi Eyewear inte lika etablerade som de Àr idag och inget vi kÀnde till dÄ, fortsÀtter Mikael.

Men nÀr det kommer till logotypens utformning sÄ gissar vi att Chimi Eyewear fick syn pÄ oss i samband med vÄr pre-launch 2019 och bytte sedan till vÄr logga för att igenkÀnningsfaktorn skulle vara högre. Det Àr trÄkigt, men vi har samtidigt vÄra rÀttigheter i olika klasser. Chimi Eyewear gör jÀttebra saker och Àr duktiga pÄ det de hÄller pÄ med. Vi har olika kundgrupper sÄ det hÀr pÄverkar inte vÄr verksamhet.

NÀr vi hör av oss till Chimi Eyewear fÄr vi dock olika versioner frÄn grundarna. Enligt Charlie Lindström hade man hittat Chimi Home i januari, men enligt hans kollega Daniel Djurdjevic var det först senare som de fick klarhet i att det andra varumÀrket existerade.

Vi kom över Chimi Home redan i januari 2020 och har, genom ett juridiskt ombud, haft kontakt med bolaget sedan dess. Men vi har valt att ignorera dem helt och hÄllet, sÀger Charlie.

Vi hade ingen kÀnnedom om Chimi Home innan de informerade pÄ Instagram om att de skulle lanseras, vilket var i början av sommaren 2020. Vi har i efterhand förstÄtt att de registrerade varumÀrket under 2018 men detta Àr ingenting som vi tidigare har noterat, sÀger Daniel.

SkÀrmdumpar tagna frÄn Instagram. Chimi Eyewears gamla och nya logotyp.

Hur som helst menar Chimi Eyewear att logotypen utformades pÄ egen hand, utan inspiration frÄn Chimi Home.

Vi pÄbörjade ett arbete för att uppdatera vÄr logotyp och grafiska profil under 2018, tillsammans med en varumÀrkesagentur som vi har arbetat med frÄn start. Under början av 2019 beslutade vi om en ny logotyp och förmedlade denna till vÄra underleverantörer för att den skulle uppdateras pÄ vÄra produkter. Dessa uppdaterade produkter började sÀljas under första kvartalet 2020, sÀger Daniel och tillÀgger:

Som svar pÄ frÄgan kring eventuell sammanblandning av vÄra varumÀrken sÄ Àr det föga förvÄnande med tanke pÄ att de innehÄller en exakt likadan sammansÀttning av fem bokstÀver. Vi tror inte att det Àr ett problem för vÄra kunder, med tanke pÄ att vi inte fÄr nÄgra frÄgor om det till vÄr kundtjÀnst.

SÄ vad hÀnder nu? 

Just nu kikar vÄr jurist pÄ andra klasser som vi kan registrera vÄrt varumÀrke i, om vi skulle vilja utöka vÄrt sortiment, avslutar Mikael frÄn Chimi Home.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se