Idag presenteras en ny global rapport, från Salesforce, som visar att e-handeln i Norden växer snabbare än alla andra marknader. 500 miljoner kunders shoppingvanor, världen över, har analyserats för att se hur onlineshoppingen förändras och vilka trender som finns.
Bara under årets första kvartal noterades en tillväxt bland nordiska handlare på 25 procent, vilket är den högsta tillväxten som uppmätts jämfört med alla andra regioner.
Order via mobil ökade 67 procent
Globalt växte e-handeln 12 procent och lika mycket i Tyskland. I Australien och Nya Zealand växte e-handeln 13 procent, i USA 14 procent, Kanada 18 procent, Spanien tog andra plats med 22 procent och i UK växte den inte alls och låg på noll procent under hela kvartalet.
– Den positiva tillväxten i Norden beror på en rad olika faktorer, säger Lars Grønkjær, regional vice president på Salesforce commerce cloud, i ett pressmeddelande.
Samtidigt skriver bolaget i rapporten:
– Dagens konsumenter vet i allt större utsträckning vad de är på jakt efter när det är dags att handla online. Något som ställer större krav på återförsäljare att kunna tillgodose de krav som ställs på dem.
En annan anledning till att Norden växer så mycket kan vara att vi snabbt har anpassat oss till den mobila världen, menar företaget.
Enligt rapporten växte antalet e-handelsbeställningar via mobil med 67 procent i Norden, samtidigt som beställningar gjorda via surfplatta växte med 19 procent och via datorn med 17. Globalt ökade mobilen med 34 procent, surfplattan med 2 procent och datorn med 3 procent.
Mobiltrafik via sociala medier sjönk
Mobiltrafiken i Norden ökade med hela 40 procent, samtidigt som trafiken från surfplatta och dator minskade med 7 respektive 11 procent. Globalt ökade mobiltrafiken 11 procent, surfplattan -7 procent och datorn -13 procent.
I analysen framgår det också att tiden som kunderna spenderar på en sajt har minskat till cirka 4 minuter i Norden, från 7 minuter under 2017. Trots detta ökar ändå ordersnittet, vilket kan betyda att den typiske konsumenten förmodligen vet vad den vill ha när den väl börjar surfa.
LÄS ÄVEN: Instagram låter influencers sälja produkter direkt i inläggen
En sista parameter som vi ska ta upp är andelen trafik som kommer från sociala plattformar. Bara 4 procent av mobiltrafiken i Norden kom via sociala medier, enligt företaget som gjort rapporten är detta den lägsta andelen på två år och långt under det globala genomsnittet på 8 procent.