Parallellt med det nya projektet Hållbar E-handel så har det även tagits fram en guide till e-handlare som vill skapa en affär för framtiden. Detta har tagit formen av en bok som arbetats fram de senaste månaderna av författaren Mårten Sjölin och vår egen chefredaktör Johanna Allhorn.
LÄS ÄVEN: Ny e-handelsbok: ”Jag hoppas att alla e-handlare läser den”
Nu meddelar duon att arbetet är klart. Boken har gått till tryck och bör finnas på de virtuella hyllorna inom kort.
Det har varit en väldigt kul, lärorik och ibland utmanande resa att skriva "Resan till hållbar e-handel" men nu är den klar och jag är stolt över resultatet och hoppas att den kan bidra till en långsiktig hållbar och lönsam e-handel, säger Mårten Sjölin.
Johanna Allhorn, som agerat redaktör för boken, är nu mycket förväntansfull inför mottagandet i e-handelssverige.
Jag är stolt och glad över att den här boken nu är på väg ut i handeln och jag hoppas att den ska bli det givna valet för alla e-handlare som skapa en mer hållbar affär. Det har varit roligt och lärorikt att skapa "Resan till hållbar E-handel", nu återstår bara det viktigaste - att den går hem även hos läsarna, säger hon i en kommentar.
Handboken tar, som vi tidigare berättat, läsaren på en resa till hållbar e-handel från marknadsföring till retur. Den ger helt enkelt en rad konkreta tips på hur man kan ställa om sin e-handel för att göra den mer hållbar.
"En riktigt bra bok"
Boken beräknas finnas i handeln i början av december. Vissa har dock redan fått ta del av boken och flera kända e-handelsprofiler verkar hittills nöjda med upplägget.
Resan till hållbar e-handel är en riktigt bra bok oavsett hur långt man har kommit i sitt arbete med hållbarhetsfrågorna. Jag rekommenderar alla som arbetar med handel att läsa den, säger e-handelsprofilen Patrik Rees, vd och grundare på E-Business Partner.
Hållbar e-handel är viktigt för oss alla! Denna bok ger mig de tips och råd jag behöver för att driva utvecklingen framåt! säger Pernilla Nyrensten, vd på RevolutionRace.
Boken är tydlig, pedagogiskt upplagd, bra disponerad och lätt att förstå och ta till sig. Jag ser den som ett obligatoriskt standardverk på alla e-handels- och retailutbildningar under många år framöver, säger Arne Andersson, e-handelsrådgivare PostNord.
Precis som Pär Svärdson nämnde i det senaste avsnittet av En Hållbar Podd så handlar det inte heller alltid om gigantiska förändringar. Många bäckar små kan leda till en stor förändring, vilket även boken ska lyfta.
Här kan du anmäla ditt intresse, om du vill ha boken först av alla.
Boken är ett initiativ av Hållbar E-handel och kommer även att delas ut gratis till de företag som är medlemmar i Hållbar E-handel. Ehandel står som utgivare.