Det går snabbt framåt för Instagrams e-handelssatsningar just nu. I mars meddelade företaget att man lanserat en egen e-handelskassa och att kunderna som besöker e-handlare i det sociala nätverket därmed inte skulle behöva lämna Instagram för att avsluta sitt köp. E-handelskassan testas just nu i USA och planen är förstås att rulla ut den bredare.
LÄS ÄVEN: H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout
Nu avslöjar dock Instagram vad som kan vara den verkliga planen med kassan. Under Facebooks utvecklarkonferens häromdagen så meddelade företaget, som också äger Instagram, att influencers ska få möjlighet att sälja produkter direkt i sina inlägg.
Tanken verkar alltså vara att inte bara slippa lämna det sociala nätverket utan även att slippa besöka e-handlaren som säljer produkten. Kunderna ska helt enkelt kunna klicka hem en produkt direkt ifrån ett influencer-inlägg.
Influencers slipper diskussioner
Den nya funktionen ska börja testas redan nästa vecka av en skara utvalda influencers och stora varumärkeskonton. Influencer-kontona kommer endast att kunna ”tagga” och länka direkt till produkter från de e-handlare som idag testar Instagrams kassa.
Influencer-kontona får inte någon provision på försäljningen, något som kan komma senare, men ska få se detaljerad statistik gällande försäljningen som sker via inläggen. De kan förstås göra en deal vid sidan, med e-handlare vars produkter man visar upp. Instagram lyfter dock det hela som ett sätt att slippa diskussioner om vad man eventuellt har på sig i bilden och var det går att köpa.