ANNONS

Lyko flörtar med CAIA - nu vill kunder jobba hos Lyko

Rickard Lyko och Mikael Snabb

"Välkomna till Caias fågelholk, om ni vågar..."

ANNONS

För fem dagar sedan publicerade skönhetsföretaget Lyko en video på sin TikTok-kanal där en av Lykos anställda är utklädd till en fågel av arten kaja. Han flaxar omkring i videon samtidigt som han svarar på en fråga som en av Lykos kunder har ställt till bolaget; Finns det Caia på Lyko?

Tyvärr är jag den enda kajan på Lyko just nu, men Bianca Ingrosso och Caia Cosmetics - snälla, låt mig inte vara ensam längre, säger den utklädda personen.

Lyko taggade både Caia Cosmetics och Bianca Ingrosso i sin video och de behövde inte vänta allt för länge på svar. Dagen efter publicerade Caia Cosmetics en TikTok-video i sin kanal där en person från Caia-teamet har klätt ut sig till en fågelskrämma och svarar följande:

Lyko... Vad är det för fågel? Undrar om han är snygg?

Då drömmer sig fågelskrämman bort till bilder på olika fåglar där Rickard Lyko, grundare och vd av Lyko, har en framträdande roll.

Nalle och Rickard, ni är välkomna till Caias fågelholk, om ni vågar...

I videon skriver Caia Cosmetics: "Lyko - we love you". Nalle, som Caia nämner i videon, heter egentligen Natanael och är den som har klätt ut sig till en kaja. Det är även han som sköter Lykos TikTok-konto.

Vi vill poängtera att Natanael inte är ”en stackars praktikant” som någon uttryckte sig i en kommentar på TikTok, säger Rickard Lyko till Ehandel.

Varför vill ni så gärna att Caia ska kliva ombord hos Lyko? 

Caia Cosmetics är ett galet coolt varumärke och vi jobbar stenhårt för att få in alla varumärken som våra kunder vill ha, säger Rickard.

Hur kom ni på idén att pika Caia på det här viset? 

Vi svarar på många frågor från kunder på TikTok, och en kund frågade ”finns det Caia på Lyko”. Vi tyckte att sättet som frågan ställdes på lät som att man frågade om fågeln kaja, och då satte kreativiteten igång, säger Rickard och fortsätter:

Vi tänkte att det vore roligt att försöka fånga Caia-teamets uppmärksamhet. En person på vår IT-avdelning hade en kråkdräkt som vi använde för att klä ut Natanael till en kaja, men att publiceringen sammanföll med Halloween var bara en slump.

Caia Cosmetics vd Mikael Snabb är imponerad av Lykos ansträngning, men förklarar att Caia inte kommer att komma in hos Lyko.

Vi älskar Lykos TikTok-video och uppskattar verkligen deras humor. Vi gillar att de har ansträngt sig! Vi är också superimponerade av Lyko och jag och Jesper Matsch har jobbat med Lyko i våra tidigare bolag, vi känner Richard väl och vet att Lyko är en fantastiskt duktig återförsäljare, säger Mikael till Ehandel.

Vi blir såklart jättesmickrade över alla fina förfrågningar vi får från olika återförsäljare som vill jobba med oss, men vår strategi är att endast sälja från våra egna kanaler och undvika mellanhänder i möjligaste mån för att på så sätt kunna hålla nere priserna till slutkund och så kommer det fortsätta vara även framöver.

Vad har ni fått för reaktioner på er video till Caia? 

Bara positiva, vår självdistans och humor blev väldigt uppskattad, och har lett till många skratt. En person som sett videon svarade direkt ”kan man inte få jobba hos er”, och Bianca Ingrosso delade den i sina händelser på Instagram, säger Rickard Lyko.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se