Varför krångla till saker och ting när de flesta ändå föredrar det enkla? Så resonerade e-handeln Footway när 2019 stod för dörren. När årets första kvartal nu är över, står det klart att ett ökat fokus på enkelhet verkar ha varit rätt väg för e-handlaren att gå.
Under årets första tre månader ökade nämligen Footways försäljning med 78,4 procent och landade på 187 miljoner kronor.
- Vi är stolta över att fortsätta leverera stark tillväxt. Kvartalet har fokuserats på att förenkla för kunder, leverantörer och våra egna interna processer. Vi har framgångsrikt genomfört 50 förenklingsprojekt. Exempelvis har vi implementerat 365 dagars returrätt på alla marknader och med hjälp av AI minskat behovet av produktinformation från våra leverantörer, säger Footways vd Daniel Mühlbach i ett pressmeddelande.
Slutade med koncernredovsining
Dessutom har Footway passat på att dra ner på sitt administrativa arbete.
- För att göra våra rapporter enklare att läsa samt för att minska den interna administrationen har vi tagit bort koncernredovisningen. Enkelhet skapar förutsättning för flexibilitet och snabbhet vilket gör oss väl rustade för tillväxt i en marknad under förändring.
Under kvartalet har Footway bland annat fått tampas med dyrare fraktkostnader, då en allt större del av försäljningen sker utanför Norden. Trots det har rörelseresultatet förbättrats något, från -6,5 till -5,2 miljoner kronor.