ARTIKELN HAR UPPDATERATS MED SVAR FRÅN IMSEVIMSE.SE
Efter att ha designat hållbara kläder för kvinnor och barn i snart två decennier, tar nu företaget och märket ImseVimse steget in i e-handeln.
Företaget har funnits i 30 år och säljer idag till grossister och återförsäljare i 40 olika länder. De räknar redan sig själva som ett globalt företag och därför är det kanske inte så konstigt att deras e-handel också blir global från start.
- Bakgrunden till beslutet är egentligen inte så komplicerat. Vi vill fortsätta finnas på marknaden, växa, må bra och därmed kunna fortsätta ge kunderna bra produkter och tjänster och vara en modern arbetsplats med bra kompetenser. Dagens konsumenter och kunder kräver att vi digitaliseras, utvecklas och kommer närmare dem, skriver ImseVimses VD Therése Lindström till Ehandel.se
Ska satsa 4 miljoner
Totalt 4 miljoner ska företaget satsa på sin egen digitalisering under de kommande två åren och första åtgärden är alltså den globala e-handeln. Tre nyanställningar har det också blivit, två content managers och en key accound manager.
- ImseVimse är ett litet företag som äger/styr stor del av kundprocessen i form av det jobb vi gör med design, kvalitet och tillverkning av produkterna. Vi äger våra produkter. Detta gör att det är enkelt för oss att ta sista steget att sälja direkt till kunden och modernisera våra egna webbshoppar, samarbetsparners och processer. Genom det kan vi påverka större del av kundens upplevelse av ImseVimse. Vi räknar med en hög tillväxt kommande år och en fortsatt hög investeringstakt, skriver Therése Lindström.
Ny VD ledde till e-handel
Och faktum är att Therése Lindström själv haft en stor del i den nya e-handelns tillväxt.
- Jag började som VD i augusti i fjol och kommer från e-handel och digital kundupplevelse (SvenskaSpel), vilket också naturligtvis påverkar att strategierna tar den här riktningen.
Börjar sälja på Amazon
Och förutom projektet med e-handeln håller nu företaget som bäst på att etablera sig på den amerikanska marknaden genom att börja sälja på Amazon.com.
De nyanställda, som benämns som “digitala ninjor”, är Carolina Bosdotri, Meishuan Wong och Aziz Eyvel. De två förstnämnda ska ha som uppgift att på daglig basis analysera och optimera webbutiken, samt att kommunicera med kunderna och marknadsföra företaget digitalt. Asis Eyvel kommer i första hand att jobba med USA-satsningen.