Jämförelsetjänsten Prisjakts årliga tävling, Årets nätbutik, står inför en förändring. Nu ska tävlingen ta ett tydligare helhetsgrepp över hela kundresan.
Det är inte längre rimligt att enbart kora vinnare baserat på deras näthandel, när konsumenter gör sina val baserat på så många fler faktorer, säger Carl Vult von Steyern, nordenchef på Prisjakt, i ett pressutskick.
Efter tio år byter man nu namnet från Årets nätbutik till endast Årets butik.
Idag är kundupplevelsen inte begränsad till enbart nätbutiken, den sträcker sig också till forum, jämförelsetjänster och fysiska butiker. Med det bredare namnet Årets butik tar tävlingen ett tydligare helhetsgrepp över hela kundresan, säger Carl Vult von Steyern.
Prisjakt ger samtidigt lite data som ska stödja deras tes och av förra årets 19 kategorivinnare, i Årets nätbutik, så har 13 stycken en eller flera fysiska butiker.
Röstningen justeras också, från att tidigare varit helt baserad på antalet röster, till att nu även inkludera butiksomdömen och snittbetyget under tävlingsperioden.
Om en bråkdel av förra årets hundra tusen röster nu konverteras till butiksomdömen, kommer tävlande få en otroligt bra bild av vad det är som konsumenterna gillar och inte gillar med butiken, säger Carl Vult von Steyern.
En annan ändring för i år är att man inför kategorin Årets entusiastbutik, som ska öppna upp för mindre nischade butiker att kunna vinna. Tävlingen är nu igång på Prisjakt.se och pågår fram till och med den 30 november.