Amazon kommer inte att tas emot med öppna armar i Sverige. I alla fall inte om man får tro den undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Prisjakt. Här framgår det nämligen att 33 procent av de svarande har en mycket, eller något, negativ bild av e-handelsjätten.
Den svenska marknaden skiljer sig från många andra Amazon har verksamhet på eftersom det i hög utsträckning gäller att tilltala en mycket medveten konsument. Det ställer såklart krav på Amazon, vilket förhoppningsvis leder till att de blir en ännu viktigare part i att utveckla lösningar som gör e-handeln hållbarare, säger Carl Vult von Steyern, Prisjakts Nordenchef, i en kommentar.
Samtidigt uppger endast 39 procent av de 3 158 svarande att det är mycket eller ganska troligt att de kommer att handla från Amazon. Och 41 procent säger att de troligtvis inte kommer att göra det. Hela 35 procent av skeptikerna uppger att de är negativa till Amazons personalpolitik och 25 procent säger att det helt enkelt inte känns hållbart att handla där.
Bland de som däremot är villiga att shoppa loss hos den gigantiska e-handelsplattformen så säger 35 procent att den främsta anledningen till detta är det breda utbudet av produkter och 26 procent säger att det är de billiga priserna som lockar mest.
Amazon har ett mycket brett utbud och det är sannolikt att de kommer pressa priserna rejält i Sverige nu när de lanserat, vilket såklart kommer utmana redan befintliga aktörer. Men svensk e-handel står stark och jag skulle säga att de lokala aktörerna har goda chanser att konkurrera. Om Amazon verkligen ska lyckas med sin etablering så behöver de få fler butiker på sin sida och reda ut hållbarhetsaspekten som undersökningen visar att svenskarna har åsikter om, säger Carl Vult von Steyern.
Så hur många uppger då att de har en mycket, eller något, positiv övergripande inställning till Amazon? Den siffran landar faktiskt bara på 17 procent. Amazon har lite kvar att göra alltså för att vinna svenskarnas gunst.