Under onsdagen rullade Amazon till slut ut sin svenska sajt och uppmärksamheten blev enorm. Inte minst på grund av ett helt gäng olyckliga översättningar, som både roade och upprörde nyfikna kunder. Man fick också kritik från flera branschprofiler som tyckte att lanseringen var slarvig. Ett "hafsverk" till och med, enligt Pricerunners Nicklas Storåkers. Så varför lanserade man den 28 oktober? Var det bråttom att tända upp inför de stora shoppinghögtiderna? Vi frågade Amazon vad som hände egentligen.
Vi lanserade för att vi var redo. Vi lanserade med mer än 150 miljoner produkter, vilket är vår största lansering hittills. Vi behövde vara redo med ett tilltalande urval av produkter till bra priser och att ha allt på plats för att tillhandahålla en pålitlig och snabb leveransupplevelse. I dag tycker vi att vi kan gör allt det, säger Amazon EU:s talesperson, till Ehandel.
Det stora utbudet av produkter och en ej hundraprocentig maskinöversättning verkar alltså ligga bakom missödet. Och på det stora hela kanske det bara är en liten plump i protokollet från jätten. Det lockade ju i alla fall en hel del besökare.
Men vad har egentligen Amazon för förväntningar på lilla Sverige? Hittills verkar mottagandet ha varit något ljummet. Men Amazon verkar vara beredda på att få kämpa initialt för framgångarna här.
Vi är här på lång sikt. Därför är vårt fokus just nu att försäkra oss om att vi erbjuder en bra kundupplevelse, ett stort utbud till bra priser och med snabba, pålitliga leveranser. Vår erfarenhet säger att om vi kan erbjuda de tre sakerna så kommer kunderna att shoppa på Amazon.se och fortsätta att komma tillbaka.
Men det är inte bara kunderna man ska locka, utan även handlarna. Vi har sett hur Amazon, gång efter annan, skickat fram Alex Ootes för att verkligen sälja in Amazon.se och Amazon i stort till de svenska handlarna på ett sätt som skvallrar om att intresset är något avslaget. Det är även intrycket vi fått när vi pratat med flera svenska e-handlare, som väljer att avstå att sälja på Amazon.se. En bild som också Amazon bekräftar, delvis i alla fall.
Är ni förvånade över att inte fler handlare hoppat på tåget än?
Vi lanserade Amazon.se med mer än 150 miljoner produkter, varav tusentals från svenska företag. Det är den största lanseringen vi någonsin gjort. Så vi är mycket glada med vårt premiärurval. Men det är fortfarande dag ett för oss och vi vet att vi har massor av arbete kvar för att vinna både de svenska kundernas och handlarnas tillit. Och det är något som vi är fast beslutna att göra.
"Är aldrig färdiga"
Samtidigt som Amazon pratar om snabba, pålitliga leveranser så är det något som saknas, nämligen Amazon Prime. Och detta trots att de strömningstjänster som också ingår i erbjudandet redan finns på plats i Sverige. Så det är omöjligt att inte återkomma till frågan om just Prime. Och visst är det på gång. Men exakt när det dyker upp vill man ogärna uttala sig om.
Vi är hängivna till Sverige på lång sikt och kommer att fortsätta att förbättra kunderbjudandet genom att utöka valmöjligheterna, försäkra oss om att vi har bra priser, snabba upp leveranserna och lansera nya funktioner och tjänster. Det är ett pågående arbete hela tiden och vi är aldrig färdiga.
Ni, eller rättare sagt Kuhne Nagel, etablerar er i Eskilstuna med ett mindre lager. Tittar ni redan på nya lägen för att kunna öppna upp fler?
Just nu ligger vårt fokus på lanseringen av Amazon.se och den viktiga roll som Kuehne Nagel-anläggningen i Eskilstuna spelar i det.
Hur planerar ni att använda er av Sverige för att lansera i övriga Norden, med lokaliserade sajter?
Vårt fokus är att lansera Amazon.se och försäkra oss om att vi hela tiden förbättrar kundupplevelsen. Så vi har inget att berätta om potentiella framtidsplaner.
"Väldigt tidigt stadie"
Och så var det ju det här med översättningarna. Hur ser egentligen Amazon på det och kritiken som uppstod? Föga överraskande verkar de ta det hela med ro.
Vi vill tacka alla för att de har uppmärksammat de här problemen och för att de hjälper oss att göra förändringar och förbättra Amazon.se. Samtidigt som vi är jätteglada över att ha lanserat Amazon.se i dag med över 150 miljoner produkter så är det fortfarande på ett väldigt tidigt stadie för oss här i Sverige och vi kommer hela tiden att förbättra användarupplevelsen. Därför är vi väldigt tacksamma om man rapporterar de eventuella fel man upptäcker på produktsidorna, så att vi kan gå in och ändra.