ANNONS

Amazon i skottlinjen kring järngrepp om varumärken

Andreas Mundt, President German Competition Authority
Foto: Bundeskartellamt

Reglerna gäller inte Amazon.

ANNONS

Amazon förbjuder ibland tredjepartssäljare från att sälja vissa varumärken. Det tyska konkurrensverket har nu inlett en utredning för att se hur detta synkar med lagen. Apple är även i skottlinjen på grund av att de har ett sådant avtal med Amazon, som ska stoppa andra från att sälja deras produkter.

Tanken bakom förbuden sägs handla om att minska piratkopierade produkter, men enligt konkurrensverket får man inte stoppa säljare hur som helst, utan man måste jobba efter proportionalitetsprincipen. Du kan alltså inte förbjuda alla på ett bräde bara för att minska piratkopiorna.

Amazon inte exkluderad

Nu ska man alltså gå till botten med var gränsen går och om Amazons olika avtal med varumärkesägare är lagliga. Förbuden gäller inte heller Amazon, utan de kan själva sälja varumärket men inte tredjepartsäljarna.

För vissa varumärken är alla handlare, med undantag för Amazon själva och respektive varumärketillverkare, exkluderade, säger Andreas Mundt, vd för tyska konkurrensverket Bundeskartellamt, i ett uttalande.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap