Igår avslöjade e-handelsbolaget Printgruppen att man köpt upp det konkursade Gallerix. Bolaget har tagit fram, under tystnad i ett års tid, en helt ny e-handelsplattform och organisation anpassad till det förändrade kundbeteendet.
LÄS ÄVEN: Just nu: Gallerix i nya händer – återuppstår som e-handlare
Förr "levde" Gallerix på sitt butiksnät, men när e-handeln klampade in och tog över stora delar av marknaden ledde det till företagets död. När bolaget nu återupplivas är det helt nya spelregler som gäller och det har man förberett sig på.
Gallerix kommer från och med nu att vara en renodlad e-handel. De tidigare ägarna kämpade länge och väl med att få ekonomi i de fysiska butikerna, men som för så många andra kedjor och varumärken är det svårt i dagens läge, säger Jimmy Håkansson, vd på Printgruppen, till Ehandel.
Tidigare ägare, i flera konstellationer, skalade ner Gallerix fysiska butiksnät från 93 butiker när det var som flest, till 16 butiker innan de senaste ägarna gick i konkurs. De försökte redan då att i viss mån ställa om till e-handel men lade allt för stort fokus och för stora resurser på de befintliga butikerna. Vi som nya ägare ärver inte några av de tidigare ägarnas bekymmer. Vi kommer från ett e-handelsbolag och lyfter in Gallerix i en renodlad e-handelsstruktur.
Hur ser Gallerix nya organisation ut?
Eftersom vi inte längre har några fysiska butiker kan vi arbeta med en helt ny struktur och betydligt mindre organisation än tidigare. Idag är vi endast åtta fastanställda i bolaget. Den extra kompetens vi behöver tar vi in externt. Vi vill arbeta kostnadseffektivt och med möjlighet till snabba beslut och förändringar. Det kan vi göra med en mindre organisation.
Vad såg ni för risker med att köpa upp konkursboet?
Det finns alltid risker att ta hänsyn till men också möjligheter. Det är klart att det kostar pengar att köpa ett etablerat varumärke, men det kostar pengar att bygga upp något från grunden också, säger Jimmy.
Vi har valt att se stora möjligheter med Gallerix som ett välkänt och omtyckt svenskt varumärke med en snart 50-årig historia. Men med det följer också förväntningar och ansvar. De tidigare ägarna var måna om att inte släppa Gallerix till vem som helst utan till seriösa ägare med möjlighet att förvalta och utveckla det som en gång var Gallerix.
Än är Gallerix 2.0 endast lanserad i Sverige men inom två veckor kommer man att börja utrullningen av konceptet på flera marknader.
Först ut är Danmark, Finland och Tyskland, där lanserar vi i mitten av nästa vecka. Vi räknar med att ha sajter uppe i ett 20-tal länder inom ett år.
Det finns ett stort gäng framgångsrika poster- och ramaktörer på marknaden idag. Hur ska ni tackla konkurrensen?
Vi vill bygga en egen nisch. Posters och ramar som helhet är stort men det är även marknaden, både i Sverige och utomlands. Vi vill inte kopiera och försöka vara någon annan, vi vill hitta vår egen väg. Redan idag erbjuder vi ett bredare produktutbud än de flesta andra då vi förutom rena galleriposters även erbjuder födelsetavlor, kollage och kartor som du själv designar.
Vi försöker också att hitta vår egen stil i de motiv vi erbjuder även om det blir ganska brett då kundgruppen också är bred, avslutar Jimmy Håkansson.