ANNONS

Gallerix i nya händer - återuppstår som e-handlare

Aleksandar Tosic och Jimmy Håkansson

"Ser ingen anledning att inte lyckas".

ANNONS

Gallerix grundades 1974 i Uppsala. Sedan dess har bolaget växt fort på den svenska marknaden och tagit en stark position inom ram- och tavelbranschen. Som mest har kedjan haft 93 fysiska butiker. Men 2018 blev företagets sista verksamma år.

LÄS ÄVEN: Egen e-handel hjälpte inte – Gallerix i konkurs

Efter 44 år gick Gallerix i graven och 128 anställda blev arbetslösa. Konkursen blev ett faktum efter flera tuffa år med utmaningar från den växande e-handelsmarknaden.

Nu återupplivas Gallerix av e-handelsbolaget Printgruppen Svenska AB, som står bakom poster- och canvasbutiken Canvas Picasso. Printgruppen köpte loss alla varumärkesrättigheter i november 2019 och sedan dess har man i tystnad jobbat fram "en ny version" av Gallerix som nu är redo att lanseras.

Gallerix är ett starkt varumärke med en lång historia och erfarenhet av att förse svenska kunder med tavlor och ramar. Så sent som 2016 omsatte Gallerix över 100 miljoner kronor. Vi ser ingen anledning att inte lyckas nå de nivåerna via e-handel, säger Jimmy Håkansson, vd för Printgruppen, i ett pressmeddelande.

Vi har en tydlig strategi för hur vi ska arbeta framåt och ett väl utvecklat produktions- och leverantörsled helt anpassat för e-handel. Att lansera under oktober månad sätter oss i en position där vi är väl förberedda inför två stora försäljningsperioder; Black-Friday och julhandeln. Det är rätt tid att dra igång.

LÄS ÄVEN: Gallerix nya ägare: ”Ärver inte några tidigare bekymmer”

Företaget har slagit på stort och utvecklat en helt ny sajt, byggt en struktur för Gallerix med ny organisation och ett förbättrat sitt produktionsflöde. All tillverkning av posters sker i Sverige och hela flödet är automatiserat och anpassat för e-handel.

Marknadens och konsumenternas köpbeteende har förändrats drastiskt genom åren. Vi tar Gallerix in i framtiden med en renodlad och modern e-handel utan att kompromissa med det som Gallerix en gång stod för, nämligen bra service, hög kvalitet och ett brett utbud, säger Aleksandar Tosic, grundare och konceptutvecklare på Printgruppen.

I fjol omsatte Printgruppen nära 23 miljoner kronor och gjorde en vinst på 3 miljoner. Företaget är baserat i Växjö i Småland och har 10 anställda.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se