ANNONS

Hon blir VD på miljonbolaget: "Vilken är konkurrensen?"

Linda Hellqvist och Linda Hallberg

"Ser framför mig att ha tresiffrig tillväxt varje år framgent".

ANNONS

Nu har en ny vd klivit ombord hos sminkvarumärket Linda Hallberg Cosmetics. Efter drygt tre år lämnade Aida Ghorban Ebrahimi sin roll och gjorde plats åt efterträdaren Linda Hellqvist.

Linda Hellqvist kommer närmast från skönhetstjänsten Dashl där hon var Senior Advisor. Hon sitter även med i styrelsen hos smyckesföretaget Montluc och fastighetsbolaget Samtrygg Group. Linda har tidigare axlat uppdrag som marknadschef på Swiss Clinic, varit chef för den globala digitala strategin på skönhetsmärket Oriflame samt varit branschansvarig på Google.

Det har varit otroligt spännande under mina första månader på jobbet. Jag identifierade ganska snabbt att det finns en viss skillnad mellan hur man som varumärke ser på sig själv och hur man uppfattas utifrån. Vi har en mycket stark och lojal krets av kunder över hela världen, de flesta av dem är riktiga "Beauty junkies" som med passion och intresse för smink vägrar rucka på kvalitet, värderingar eller kreativitet. Där har vi vår kärna men det vore ju synd om bara de initierade skulle få ta del av våra produkter, säger Linda Hellqvist till Ehandel.

Just nu känns allting väldigt ljust. Jag har fokuserat mina första månader på alla fantastiska möjligheter och att samla teamet kring en tydlig strategi som går ut på att göra Linda Hallberg Cosmetics tillgängligt för fler. Det är lyxigt att komma in i en så här spännande fas för bolaget, till ett starkt och sammansvetsat team som har enorm passion för skönhet och produkter.

I fjol storsatsade Linda Hallberg Cosmetics på en internationell expansion, på bekostnad av bolagets resultat. Företaget vände från vinst till förlust och landade på minus 882 000 kronor. Omsättningen steg däremot med 17 procent och summerades till 12,8 miljoner kronor.

Under 2019 satsade vi hårt på produktutveckling och förberedelser för expansion. Vi investerade medvetet i tillväxt både kort- och långsiktigt, istället för att fokusera på svarta siffror. Omsättningen ökade marginellt medan kostnaderna för utökad produktportfölj, personal och att bygga lager var enligt plan. Målet är, och har varit, att satsa på tillväxt, säger Linda Hellqvist.

Hur har det gått för er under 2020? 

Vi har aggressiva tillväxtmål som jag är mycket optimistisk att vi kommer att klara! Jag ser framför mig att vi har två- till tresiffrig tillväxt varje år framgent. Åtminstone tre till fem år framåt. Det blir en spännande resa!  

Företaget grundades 2016 av make up-artisten Linda Hallberg som under de senaste åren blivit känd internationellt. Via företagets e-handel säljs produkterna i ett flertal olika valutor, men erbjuds också hos Kicks, Zalando, Bangerhead och den brittiska skönhetssajten Beauty Bay.

Med tanke på allt det här, vad kommer att förändras i och med den globala expansionen?

Vi satsar ordentligt på vår egen e-handel, som hittills mest setts som en bonus. Inom kort kommer vi att lansera en ny sajt och med den en uppdaterad varumärkesplattform. Fokus är ett förtydligande av kärnan i bolaget som vi utgått från när vi vässat vår produktportfölj och kommunikation. Det har till exempel gett möjlighet till några spännande samarbeten som jag inte kan berätta mer om i dagsläget.

Trots att Sverige är bolagets hemmamarknad är den svenska marknaden inte alls Linda Hallberg Cosmetics största. Skönhetskedjan Kicks har tills nyligen varit den aktör som exklusivt har fått sälja varumärkets produkter.

Vi säljer väldigt lite i Sverige faktiskt. Det var så sent som i somras som vi öppnade upp för Norden. Vi säljer främst i USA, Frankrike, Japan, Tyskland, Storbritannien och Australien.

Hur ska ni tackla konkurrensen i branschen? 

Vilken är konkurrensen i branschen? Jag har inte alls känt av någon sådan utan ett starkt community av hejarop och utmaningar, säger Linda Hellqvist.

Vi tror på att bygga marknaden tillsammans med våra branschkollegor. Vi kan inte vara bäst på allt så vi lyfter gärna bolag och inspireras av vad andra bolag i branschen gör. I slutändan är det vad kunden vill ha som räknas och ju bättre produkter som utvecklas, desto bättre produkter kommer kunden att kräva. Vi är och bör alla vara på tårna för att serva våra kunder.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se